5 tipp, hogy valóban célhoz érj!

Ezek a jó tanácsok segítenek, hogy sose térj le a helyes útról! 

Akár az alakformálás, akár az izomépítés, akár a fogyás a célod, fontos tudnod, hogy türelem és kitartás nélkül mindegyik reménytelen. Mielőtt bármilyen táplálkozási vagy edzési programba kezdesz, egy dolgot ne felejts el: mindent meg kell tenned, amit ma megtehetsz, viszont minden napnak megvan a maga szerepe a sikerhez vezető folyamatban, azaz nem várhatunk azonnali eredményt. Emberi természetünkből fakadóan mindannyian szomjazzunk az elismerést, és mai instant világunk sajnos csak megerősíti igényünket az azonnali sikerre és visszacsatolásra. Mindent MOST RÖGTÖN akarunk! Az alak- vagy egészségreformot hozó életmódváltás útja azonban – ha tetszik, ha nem – hosszú és fáradalmas. Türelem kell, hogy átlásd a folyamatot, és kitartás, hogy sose add fel! Ez a két jelszó segítsen legyőzni az eléd gördülő akadályokat, hogy ne kelljen megállnod, letérned, vagy visszafordulnod!

A nehéz időszakok és stresszhelyzetek sajnos nem a helyes táplálkozás és önfeledt edzés malmára hajtják a vizet, de érdekes módon az egyenlet fordítva igaz! Hajszolt, ideges életmódunkat igenis segít helyretenni a mozgás és a kiegyensúlyozott táplálkozás! Tudományos kutatások kimutatták, hogy a mozgás csökkenti a stressz testünkre gyakorolt káros hatását. Ilyen állapotban a szervezetben kortizol és adrenalin hormonok szabadulnak fel, amelyek a pánikhelyzetben felkészítik testünket a legrosszabbra, azaz lehetőség szerint minden energiát elraktároztatnak vele, természetesen zsír formájában. Ha már eleve zsírosan étkezel, például sok feldolgozott élelmiszert fogyasztasz, vagy nem sportolsz eleget, máris kiválóan megágyaztál a zsírpárnáknak, ráadásul komolyabb betegségek kockázatának teszed ki magad.

Reméljük, az alábbi 5 jó tanács, amelyeket Linda Stephens IFBB Figure Pro táplálkozástudóstól kölcsönöztünk, hű társad lesz az alakváltozáshoz vezető viszontagságos utadon.

1. Türelem rózsát terem. Ez az élet egyéb területeire is igaz, de testünk formálására és az étrend megváltoztatására különösen. Fogadd el, hogy vannak jobb és rosszabb napjaink, és nem vagyunk tökéletesek. Amikor úgy érzed, szörnyű napod van, és legszívesebben minden utadba akadó édességet magadba tömnél, légy egy kicsit kedvesebb és figyelmesebb magaddal szemben, és találj (vagy építs!) magadnak egy mentsvárat: menj le a terembe, sétálj vagy kocogj a parkban, szürcsölj el egy illatos teát, vagy csinálj akármit, ami jól esik.

2. Törekedj a tiszta étkezésre! Ne ringasd magad hiú ábrándokban, egy hét után egyik diétától sem lesz kockahasad. De ha hozzászoktatod magad a kiadós, mégis egészséges ételekhez, akkor elegendő üzemanyagod lesz, hogy végigcsináld, amit elterveztél.

3. Maradj a földön! Lehetőleg ne a legjobb barátnőd esküvője vagy a 15 éves osztálytalálkozód előtt egy hónappal kezdd el az edzést és a diétát! Persze a koktélruha vagy kisestélyi elég erős motiváció, de sokkal többre mégy azzal, ha hosszú távban gondolkodsz. A jeles eseményeket használhatod gyújtószikraként egy-egy program beindításához, de ne ess túlzásokba, és (ismételten) ne várj azonnali eredményt!

4. Lassan, de biztosan! Az életmódváltás olyan, mint egy építkezés. Az elsődleges feladat biztos alapokra helyezni a falakat. Ha bizonytalan vagy, bátran tájékozódj, konzultálj személyi edződdel, fordulj bizalommal táplálkozási szakemberekhez.

5. Ha nem adod fel, nyert ügyed van! Mindig lesznek napok, amikor kimerültnek és motiválatlannak érzed magad. Vess be minden ösztönzést, hogy ne veszítsd el a kitartást! Ne szégyellj inspiráló idézeteket és képeket biggyeszteni a hűtő oldalára vagy az íróasztalod fölé. Ezek az emlékeztetők segítenek majd ellenállni a kísértésnek, és mindig szem előtt tartani a célt! Ha úgy érzed, megőrülsz egy kis édességért, csak keverj be egy csokis fehérjeshake-et jéggel. Mmm, akár egy isteni fagyis turmix, csak éppen a hozzáadott zsír és kalória nélkül. És lám, máris feltöltődtél.

Az út mindannyiunk előtt rögös, a lényeg, hogy ne térj le róla, és ne hátrálj meg az akadályok előtt! Ha egyik nap elbotlasz, és úgy érzed, mégis sikerült bűnbe esned, ne ostorozd magad, hanem fogadd el, hogy mindenki elbotlik, aki egyszer elindult. Koncentrálj inkább a következő napra, és tartsd szem előtt a célt, hiszen nincs is nagyobb ajándék a magad számára, mint az egészség! Ne feledd, „testépítésről” és nem „testépületről” beszélünk. Az egészséges élet folyamat, nem állapot!