Szívd fel magad! - Frank Zane a vákuum-pózról

Hogyan kell helyesen végezni, és miért nem bánnánk, ha újra divatba jönne?

Emlékszel, hogy azt ígértük, Frank Zane személyesen fogja megosztani tapasztalatait? Az alábbi cikk eredeti nyelven az ő klaviatúráján született.

„Néhány évvel ezelőtt részt vettem egy testépítő-szemináriumon, ahol szóba került, hogy újra kötelező elemmé tennék  a „vákuum-pózt”. Érdekes ötletnek tűnt, mert végre megzabolázná a színpadon mostanában látható hatalmas „béléseket”. De a hobby testépítők is legalább annyit profitálhatnak a használatával, mint a profik. A vákuumgyakorlatokkal csökken a derékméret, és ami fontosabb: megtanulnak uralkodni a hasizmokon. Ez két szempontból is jó: a vákuum-pózt csak üres gyomorral lehet gyakorolni, így a legjobb akkor csinálni, ha kezdesz megéhezni. A segítségével el tudod érni, hogy akár 20-30 percre is megszűnjön az éhségérzet.

A hasvákuum kitartásának módját is célszerű fokozatosan, lépésről-lépésre begyakorolni: A legegyszerűbben fejjel lefele lógva lehet megtanulni. Én kampós csizmákkal kezdtem, de manapság már nem nagyon találsz ilyet, így akár egy meredek lejtőre is feküdhetsz – fejjel lefelé. Persze minél meredekebb a lejtő, annál inkább segítségedre lesz a gravitáció ereje. Én ezt már a saját speciális állítható medikai ágyamon szoktam csinálni, amit legalább 30 fokban hátra szoktam dönteni. A következő nehézségi fokot a vízszintes padló jelenti. Ezután próbáld meg előre döntött derékkal, a kezed pedig a térded felett legyen. A legbonyolultabb szint pedig az, amikor mindkét kezed a tarkódon van, mint ahogy a képen lévő pózban is látható. Versenyen a bemutatómmal nagy hatást gyakoroltam a bírákra, amikor a keményen megfeszített has pózból egyből vákuum-pózra váltottam. 

A vákuum-póz lépései teljesen ugyanazok, mindegy, hogy milyen testhelyzetből indítod. Először kilégzéssel ki kell préselni az összes levegőt a tüdőből, a hasadat közben feszítsd meg. Ezután sima belégzés helyett „szívd fel a gyomrodat”, amennyire tudod, így egy „üreget” képzel a bordáid közé. Így úgy néz ki, mintha bent tartanád a lélegzetedet. Folyamatosan egyre tovább tartsd ki a pózt. Ilyenkor képzeld el, ahogy a gyomrod szinte nekinyomódik a gerincednek. Kilégzés, majd néhány mély levegő után csinálj ebből 10 ismétlést. Néhány hét alatt tökéletesen uralni fogod a hasizmaidat.

Gyorstipp: A vákuum-póz megtartása hihetetlenül keményen megdolgoztatja a has izmait. A súlyzós áthúzással (pullover) fejleszthető fűrészizmok még látványosabbá teszik a vákuum-pózt.

A legendás testépítőtől további tippeket találhatsz október/novemberi lapszámunkban! Válaszd a kedvezményes előfizetést a http://www.muscleandfitness.hu/elofizetes linken, vagy keresd az újságárusoknál!

Kövess minket Facebookon is!

https://facebook.com/muscleandfitnesshungary