Mennyi az ideális ismétlésszám?

Meg fogsz lepődni a legfrissebb kutatási eredményeken!

 

Tudjuk, mi jár a fejedben. Nesze, megint egy mondvacsinált cikk arról, hogy a bacon a rák ellenszere, a megfelelő időben fogyasztott cukortól pedig olyan tested lesz, mint Dwayne Johnsonnak. Nem, ez most nem ilyen írás lesz. A magas presztízsű Amerikai Fiziológiai Társaság (American Physiological Society), nemrég olyan tanulmányokat tett közzé, amelyek alapjaiban rengetik meg az optimális ismétlésszámokról alkotott korábbi elképzeléseinket.

A kísérletben kezdő és gyakorlott testedző férfiak 49 fős csoportját vizsgálták, akik 12 héten keresztül edzettek, a számukra véletlenszerűen kiválasztott (egyismétléses maximumuk 30-50%-ával végzett) magas vagy (egyismétléses maximumuk 75-90%-ával végzett) alacsony ismétlésszámra épülő edzésterv szerint. Ezt követően a kutatók az eredményeket a vázizmokon végzett biopszia, hormonvizsgálatok és hagyományos erőnléti tesztek segítségével elemezték.

A végkifejlet mindenkit megdöbbentett.

"Az alacsony intenzitású edzés eredményeként a vizsgált négy alapgyakorlat mindegyikére mindkét csoportban. Az egyetlen szignifikáns változót a fekvenyomásnál mérték. A zsírmentes izomtömeget vizsgálva az I-es és II-es típusú izomrostok is fejlődtek az edzés hatására, és a két csoport között nem tapasztaltak jelentős eltérést. Az eredményeink azt mutatják, hogy a súlyzós edzést végző egyének esetében a mentális kifáradásig végzett gyakorlatoknál a hipertrófia és az erőnövekedés mértéke nem feltétlenül a terhelés függvénye."

Ez nagyban cáfolja azokat az általunk is leírt eddig uralkodó hagyományos elméleteket, amelyek az izomnövekedést szoros összefüggésbe hozzák az elvégzett ismétlések számával. Az egymásnak ellentmondó teóriák azonban egy ponton egybevágnak: a sorozatok és ismétlések összesített mennyisége, azaz az edzésmennyiség lényegesen nagyobb szerepet játszik céljaid elérésében, mint az, hogy milyen leosztásban végzed őket.

Kövess minket Facebookon is!

www.facebook.com/muscleandfitnesshungary