Kérdések, amiket soha ne tegyél fel edződnek 2. rész

Nem akarsz nevetségesnek tűnni trénered előtt? Akkor az alábbi 5 kérdést inkább tartsd magadban, majd mi megválaszoljuk őket!

 

Két részből álló cikksorozatunk első részében már bemutattunk 5 olyan kérdést, amit bölcsebb dolog magunkban tartani, vagy otthon utánanézni, és nem nekiszegezni őket az edzőnknek, mert annyira triviálisak. Lássuk most a következő ötös fogatot, és, hogy valódi segítséget is nyújtsunk, természetesen a választ is megosztjuk veletek.

„Ez még belefér a tiszta étkezésbe?”

Testünk egy eléggé összetett gépezet, ami lényegében minden tápanyagot le tud bontani és hasznosítani tud. Ebből egyenesen következik, hogy nincs olyan, hogy kézzel-lábbal tiltakozik egy bizonyos étel ellen! Persze nagyon nem mindegy, hogy mit eszünk, de alapvetően nincs kifejezetten „tiszta” és „szemét” kaja. Így hát a tonnaszámra fogyasztott tilápia sem elég önmagában a szálkás testhez, hiszen szervezetünk a bevitt kalória, szénhidrát, fehérje, zsír, vitamin, ásványi anyagok és aminosavak mennyiségét érzékeli, nem konkrét ételeket.

Amikor eszel valamit, a tested azt automatikusan üzemanyagként használja fel, és úgy hasznosítja, ahogy tudja. Ha elcsábulsz egy szelet pizzára, akkor sem fogja azt gondolni, hogy „Úristen, ez betolt egy szelet pizzát, gyorsan úszógumivá alakítom!” Az a teória tehát, hogy vannak kifejezetten szálkásító ételek teljesen nonszensz. Ha mégis a szálkásodás a célod, akkor arra figyelj, hogy több kalóriát égess el, mint amennyit beviszel. Ne aggódj egy szelet pizza miatt sem, inkább a mennyiségre, és a napi kalóriamennyiségre ügyelj!

„Várj, azért néha félrekajálhatok?”

Átvezetnéd a fél országot GPS nélkül? Fogadjunk, hogy nem, ugyanis biztosan eltévednél. Ugyanez az elv érvényesül, ha kinyitjuk a hűtőt és felfalunk mindent, ami a kezünk ügyébe kerül! Valószínűleg mindenkivel előfordul már, hogy olykor besokallt a szigorú diétától és bűnözött egyet. Ez persze nem segít, ha éppen izomépítés céljából próbálunk betartani egy szigorú étrendet. A rendszeres félrekajálástól ugyanis súlyunk gyorsan gyarapodhat, csak épp nem izom formájában.

„Lehet túlzásba viszem az edzést?”

A túledzettség állapota az egyik legmegosztóbb és legvitatottabb téma a fitnesz és a testépítés világában. Létezik egyáltalán olyan, hogy valaki túlzásba viszi az edzést? Ami inkább jellemző, hogy nem edzünk elég komolyan és túlbecsüljük a képességeinket. Önmagunk túlbecsülése egy létező és elterjedt jelenség, ami általában akkor jelentkezik, amikor teljesen kimerültnek érezzük magunkat és nincs kedvünk folytatni az edzést. Ez általában akkor következik be, amikor egy jelentős előrelépés kapujában állunk.

Az, ahogy edzés közben érzed magad nem feltétlen egyenlő azzal, hogy milyen fejlődési szakaszban vagy éppen. Ha egy izomcsoportot egy héten csak egyszer dolgoztatsz meg, erősen korlátozod a lehetséges izmosodást. Egy izomcsoportnak ugyanis körülbelül 1-2 napra van szüksége, hogy regenerálódni tudjon egy edzés után. Ez azt jelenti, hogy ha például hétfőn volt egy kiadós melledzésed, akkor csütörtökön már akár ismét dolgozhatsz a mellizmokra.

Minél gyakrabban dolgoztatod meg az egyes izomcsoportokat, annál inkább fel tudja majd dolgozni a szervezeted a rá nehezedő általános terhelést, így lépésről lépésre emelheted a súlyterhelést is.

„Kihagyhatok egy hetet?”

Egy egész hét edzés nélkül bizony nem a legjobb ötlet, még akkor sem, ha úgy érzed, mindenképp szükségesdvan egy kis pihenésre. Erre az esetre inkább azt javasoljuk, hogy iktass be egy könnyített hetet, amikor kisebb intenzitással, és könnyebb súlyokkal dolgozol. Ennek az egy hétnek köszönhetően izmaid és ízületeid is teljesen ki tudják magukat pihenni anélkül, hogy kiesnél az edzés ritmusodból, vagy szimplán csak ellustulnál.

Igaz, hogy egy kis pihenő nem árt az izmaidnak, de egyben romlik vele az általános kondíciód. Hiszen a testépítés egy sport, ami folytonos gyakorlást igényel, mivel rendelkezned kell hozzá bizonyos képességekkel. Például az izmos lábak feltétele a sok helyesen kivitelezett guggolás, amit csak akkor tudsz biztosan végrehajtani, ha sokat gyakorlod. Így nem lehet egy hetet sem lazsálni!

A könnyített hét során érdemes teljes testet átmozgató edzéseket végezni, valamint erősíteni az elméd és az izmaid közötti kapcsolatot. Ehhez egyszerűen koncentrálnod kell arra az izomra, amelyik éppen dolgozik.

„Ledobhatok pár kilót tabletták segítségével?”

A táplálék kiegészítőket nem véletlenül nevezik így, hiszen ezek csak kiegészítik a helyes étrendet vagy edzéstervet, de semmiképp sem helyettesítik azt. Például, ha egy nap 200 gramm fehérjét kéne bevinned, de tiszta ételekkel ezt nem tudod megoldani, akkor jó megoldás lehet egy-két fehérjeturmix elkortyolása. Ezek azonban nem varázsszerek, amikből ha beveszel egy dobozzal, akkor egyből lefogysz, vagy brutális izmokra teszel szert. A reklámokkal ellentétben, csak kevés az olyan táplálék kiegészítő, ami valóban hatásos. Mi ezeket ajánljuk:

  • multi-vitamin, ami alapjaiban biztosítja a szervezeted számára a megfelelő vitaminokat és ásványi anyagokat
  • kreatin, ami az egyik legfontosabb társad ehet az izomépítésben. Hatása már hosszú évek óta bizonyított
  • ízületvédők, amik segítenek ízületeinknek regenerálódni az edzés alatti terhelésből
  • halolaj, ami rengeteg pozitív élettani hatással bír, például segít a vérsejtek cserélődésében, és az egyenletes vércukorszint fenntartásában.