Súlyzózz az erős csontokért!

Egy új tanulmány szerint a népszerű súlyzós gyakorlatok segíthetnek a csontritkulás megelőzésében.

A Missouri Egyetemen készült tanulmány szerint az olyan elterjedt súlyzós gyakorlatok, mint a guggolás, felhúzás, kitörés vagy a fejfölé nyomás csökkentheti a csontritkulás veszélyét. Amerikában közel 2 millió férfi szenved ebben a betegségben, míg további 16 millió csontsűrűsége alacsony.

A kutatásban 38 aktív, alapvetően alacsony csontsűrűségű, középkorú férfi teljesítette a súlyzós, vagy az ugrálós gyakorlatokat tartalmazó programot egy éven keresztül. Minden résztvevő heti 60-120 percet töltött edzéssel. A terv része volt a kalcium és a D-vitamin kiegészítők szedése is. A közreműködők csontsűrűségét a kutatás kezdetekor, a 6. hónapban és a befejezéskor is megmérték röntgen segítségével. A csípőt és az ágyéki gerincet külön is megröntgenezték.

AZ EREDMÉNYEK

A kutatás eredményei azt mutatják, hogy már 6 hónap elteltével mindkét program esetében növekedett az egész test és az ágyéki gerinc csontsűrűsége, ez a növekedés a 12. hónapig is fennmaradt. Csak a súlyzós csoportban levőknél tapasztalták a csípő csontsűrűségének emelkedését.

Az eredmények nem azt mutatják, hogy minden súlyzós gyakorlat növelni fogja a csontsűrűséget, inkább a célzott gyakorlatoknak lehet megfelelő hatása: „Csak az a csont fog erősödni, amelyiket mechanikai terhelésnek tesszük ki, ezért kifejezetten olyan gyakorlatokat választottunk, amelyek a csípőt és a gerincet terhelik. Emiatt kellett a résztevőknek guggolást, felhúzást, kitörést és fejfölé nyomást végezniük. Időközben a terhelés intenzitásának is növekednie kell. Az edzésprogramok nehézségeit fokozatosan emeltük, illetve pihenőheteket is beiktattunk. A csontoknak pihenésre van szükségük, hogy a legjobban reagálhassanak az edzésre.”- mondta Pam Hinton, a Missouri Egyetem professzora.

A kutatás ideje alatt rendszeresen monitorozták a résztvevők fájdalmait és fáradtságát, ezek az idő előrehaladtával folyamatosan csökkentek.

Egy szó, mint száz: folytassátok a súlyzózást, és fejlődjetek a súlyok fokozatos növelése mellett!