CrossFit Games felkészülés: mélypontok és motiváció

A 2015-ös év nagy esélyesének tartott Mat Fraser egykori olimpiai címvárományos súlyemelőt a tavalyi CrossFit Games-en az év újoncának választották, és már idei második helye megszerzése előtt valódi szupersztárként üdvözölték a pályán.

Fraser mindössze két és fél éve űzi a CrossFitet, de máris nagy névnek számít a szakmában. Idén neki sikerült a legtöbb pontot szereznie az East Regionalben, és egyes jóslatok szerint a négyszeres bajnok Rich Froning visszavonultával új korszakot nyithat a CrossFit történetében.

A Nike által szponzorált sportolót a versenyre készülésével kapcsolatban kaptuk mikrofonvégre.

M&F: Mesélj az olimpiai súlyemelő tapasztalataidról!

Mat Fraser: 12 éves koromban kezdtem. Miután leérettségiztem, két évig a coloradói Olympic Training Center regisztrált sportolója voltam. Aztán 2009-ben kétszeres ágyéki csigolyatörést szenvedtem, megműtöttek, majd Észak-Michiganbe költöztem, ahol az olimpiai edzőközpont található. Itt regenerálódtam a műtét után, aztán folytattam a súlyemelést még két évig, mielőtt végleg abbahagytam. Visszaköltöztem Vermontba, és belevágtam a CrossFitbe.

M&F: Melyik boxot képviseled?

MF: A Champlain Valley CrossFit-et, akikkel még azelőtt találkoztam, hogy az egészet elkezdtem volna. Egyszerűen megjelentem, és azt mondtam: „Helló, Mat vagyok, olimpiai súlyemelő, használhatnám a felszereléseteket?” Szakításokat, felvételeket, lökéseket és guggolásokat végeztem a sarokban, aztán hazamentem. Aztán egyre többet jártam oda, csak azért, hogy emelhessek. Rákattantam a metabolikus kondicionálásra, és onnantól nem volt megállás…

M&F: Módosítottál az edzésterven a hátsérülésed után?

MF: Most már egyáltalán nem aggódom a hátam miatt. Eszembe sem jut edzés közben, egyszerűen nem érdekel. Persze vannak változások: most még többet edzek. Azelőtt megvolt 1-1 óra alatt, most azért jóval több ideig tart.

M&F: Manapság milyen gyakran végzel olimpiai emelést?

MF: Általában heti egy szakítást és egy lökéses felvételt csinálok, csak hogy ne veszítsem el az önbizalmam, és meglegyen a tudat, hogy akár nagy súlyokkal is elbánok. Miután elhatároztam, hogy CrossFit versenyző leszek, szerintem jó ideje, úgy egy éve nem emeltem 84 kilónál többet.

M&F: Hogyan jellemeznéd egy egész éves edzésprogramodat?

MF: Ragaszkodom a saját rutinomhoz. Az Open öt hete alatt egy picit óvatosabb vagyok, mint maga az Open közben. Mindannyian péntek délután edzünk közösen a teremben, úgyhogy csütörtökön nem csinálok maximumot a felhúzásból. Jó érzéssel szeretem zárni a pénteket, ez a legfontosabb. A helyi versenyekre készülésnél sem változtatok sokat az eredeti terven.

Fraser-Mat-main.jpg

M&F: Mennyit edzel egy Regional-re?

MF: Tavaly három-négy héttel a verseny előtt informáltak, és ez szörnyen kevés idő volt. Egész nap csak a fő versenyszámokat gyakorlod, hogy a lehető legjobban végezhesd őket. És gyakran még ez sem elég…

M&F: Hogyan készültél a CrossFit Games-re?

MF: Magára a versenyre szinte lehetetlen felkészülni, mert nem azt tesztelik, hogy melyik számot gyakoroltad a legtöbbet, hanem azt, hogy általában véve ki a legfittebb. Gyakran csak egy nappal a verseny előtt hirdetik ki az aktuális versenyszámokat, de tavaly volt olyan is, hogy 30 másodperccel a gyakorlat előtt tudtuk meg, mire is számíthatunk. Van kardió, súlyemelés, erőemelések, gimnasztika, úszás, és futás. Minden egyszerre, egy helyen. Nehéz megmondani, mit találnak ki éppen. Egyszerűen mindenben jónak kell lenned!

M&F: Milyen közvetlen hatása volt az olimpiai súlyemelésnek a CrossFit karrieredre?

MF: Szerintem ha bármilyen versenysportolói háttérrel rendelkezel, az mindenképp nagy előny. Ezek közül is az olimpiai emelés különösen hasznos, mert ezek az emelések jelentős részét teszik ki a CrossFit versenyszámoknak, szóval én szerencsésnek mondhatom magam. Persze ahhoz nem volt elég, hogy már az első évben beválogassanak a versenybe. Újra vissza kellett jönnöm, tovább kellett dolgoznom a gyengeségeimen, és végül sikerült!

M&F: Miben szeretnél még fejlődni?

MF: Futásban és úszásban mindenképp, mert ezekkel még nem vagyok teljesen elégedett.

M&F: Hogyan tervezel például jobb úszóvá válni?

MF: Van, hogy nem is csinálok semmi mást, csak úszás-intervallumokat. Máskor csak beiktatok egy-egy órát. Két évvel ezelőtt például olyan program volt, hogy 10 hosszt kellett leúszni, az egyes hosszok között erősítő körökkel. Idén 500 méteres hosszokat kellett úszni. Rövid- és hosszútávon egyaránt jónak kell lenned!

 

000001.jpgA CrossFitben nem terem babér egy-egy terület specialistáinak!

M&F: Mit jelent számodra a 2015-ös CrossFit Games-en elért briliáns eredmény?

MF: Mindig jó látni, hogy a kemény munka meghozza gyümölcsét! A győzelem szele is ajándék akkor, ha nap mint nap keményen küzdöttél valamiért. Olyan, mintha megveregetnék a vállad: „Szép munka volt, öreg. Nem dolgoztál hiába.”