Ha még keresed az igazit... Otthoni ellipszis tréner vásárlási gyorstalpaló

 

Az elliptikus, vagy ellipszis trénerek kétségtelenül a leghatékonyabb szív és tüdő állóképesség edzésre alkalmas gépek a piacon. Mi teszi egy elliptikus tréner ennyire jóvá?

Az, hogy végezhetsz rajta egy nagyon kemény, nagy intenzitású edzést anélkül, hogy az ízületeidre kemény terhelés hatást gyakorolna.

1.jpg



Az elliptikus trénerekről az angol Wikipedia azt írja, "Helyhezkötött kondigép, amivel szimulálhatod a lépcsőmászást, futást, vagy sétálást anélkül, hogy erős nyomást fejtenél ki az ízületeidre, így lecsökkented a kopási sérülések kockázatát".

A szabadtéri futás terheli az ízületeid, ami sérülést okozhat, különösen a térdednél és hátadnál. Ezek a kockázatok legtöbbször jelentkeznek egy olyan intenzív terhelő edzésnél mint a futás. Az otthoni fitneszgépek viszont ebben különböznek a szabadtéri kardió edzéstől. A futópadok és elliptikus trénerek kímélik az izületeid, a futópadokról az előző cikkünkben már leírtuk, hogy a futófelület elnyeli az izületre ható terhelés nagy részét, az ellipszis trénerek pedig egy ellipszis pályán mozgatnak, amivel hasonló mértékben csökken az érzékeny izületek sérülésének kockázata.

A leghatékonyabb gépek közé tartozik, ha az a cél, hogy egyszerre formáld az alsó és felső tested izomtónusait, miközben kalóriát égetsz és eltünteted a felesleges zsírt a testedről. Nem újkeletű hobbi ez, már 1995 óta léteznek elliptikus trénerek, az elsőt a Precor dobta piacra.

Az elliptikus trénerekkel kiválasztott izomcsoportokra is jól tudsz edzeni, tehát egyik nap a fókusz a fenekeden van, másnap pedig edzheted a vállad. Ez nagyon hatásos, ha egy testrészed le van maradva. Az egész testet érintő hosszú és csavarodó mozgásokkal tűzdelt edzés alatt a teljes izomzatod szinte újraéled és egyben mobilisabb lesz.


Ebben a cikkben vetünk egy pillantást a mai piac 3 legjobb elliptikus trénerére. Áttekintettük a legjobb trénereket ár érték arányban, így neked már nem kell!

1. BH Fitness FDC19 Dual Front Drive
2. BH Fitness NLS18 Dual
3. Robust Dallas


Ha ellipszis tréner vásárlása előtt állsz, meg kell hogy ismerkedj néhány funkcióval. Most megmutatjuk a különböző nézőpontokat, amit nem árt figyelembe venned vásárlás előtt.


Ha egy jó és nagy intenzitású edzést végeznél, de mégsem akarod az ízületeid teljesen kinyírni, az elliptikus tréner ebben a barátod lehet. Az olyan gyakorlatok, mint a futás, vagy a kocogás, természetesen nagy intenzitású edzések. Ezekkel ledobod magadról a zsírt. Azonban ahogy már említettük, ezek a testzsírszázalékod mellett nagy hatást fejtenek ki az ízületeidre is, amivel hosszú távú problémákat okozhatsz. Az evezőgép megoldás arra, hogy úgy mozogj, viszont magas intenzitású edzésre nincs vele lehetőséged, a zsírpárnák nem égnek. Az is velejárója, hogy a rosszul végzett gyakorlatok hosszú távú hát vagy ízületi problémákat okozhatnak. Ez önmagában egy olyan kockázatot hordoz, amit nem muszáj vállalnod.

Az elliptikus trénerben egyedülálló, mivel megadja a lehetőséget arra, hogy ha te egy nagy intenzitású edzést akarsz, magadnak állítod az ellenállást és a mozgást. Például ha alacsonyra állítod az ellenállást egy percre, kihajtod magadból a szuszt is és már nem kapsz levegőt se, jöhet egy 30 másodperces könnyű levezetés. Ezt nevezik HIIT edzésnek (magas intenzitású interval edzés). Eközben az intenzitást magasan, az ízületi károsodás esélyét viszont alacsonyan tartod. Ez az ellipszis tréner igazi szépsége.

Ha viszont a folyamatos aerob edzés mellett tennéd le a voksod, akkor csak beállítod az ellenállást az erőnlétedhez megfelelően alacsonyra, vagy magasra, és edzeni kell egyenletes ütemben. A pulzusszámod tartsd 120 és 130 / perc között, hogy a zsírégető zónában maradjon. Így egy hosszú időtartamú edzésnél sem kell aggódnod a kifáradástól. Mint látod egy jó ellipszis trénerrel olyan edzést csinálsz, amilyet csak akarsz, mindezt anélkül, hogy térd, vagy hát problémákon kellene járnia az eszednek.

 

Izomcsoportra célzott edzés


Jó dolog a futás, de első sorban a lábaidra hat, másod sorban pedig valamennyit a hasadra és válladra. Ezt érdemes egy teljes kardió-fitnesz edzéssel megfejelni ezen területekre koncentrálva, így ha elég következetesen végzed ezeket idővel észreveszed a hatásukat. Egy elliptikus trénerrel viszont lehetőséged nyílik a kiválasztott izomcsoport formálására edzés közben. Fókuszálhatsz a karjaidra és felsőtestedre, miközben a lábad is hatékonyan dolgozik, de a hangsúly a karjaidon lesz. Ehhez csak a karjaiddal kell vezetned a mozdulatot. Másrészt ugyan ezt az alsó testeddel is megteheted, az imént leírtakhoz hasonlóan, annyi különbséggel, hogy most a lábad vezesse a mozdulatot, a kezed pedig csak segítsen ebben. Előre mozgás esetén a gép az edzésed hatásait az első izomcsoportjaidra fejti ki, mint a mell, váll és az első combizom. Hátrafelé történő mozgáskor, a hátsó izomcsoportjaidra fókuszál, mint a hátsó delták, tricepsz, fenék és a combhajlító izmok.

 

Garancia

 

Az egyik legfontosabb dolog, amit érdemes szem előtt tartani egy ilyen beruházás esetén, az a garancia. Ahogy már te is tudod, ha nézelődsz az elliptikák között, hogy nem olcsó cuccok. Egy igazán jó minőségű ellipszis trénert nem gombokért dobálnak utánad. Egy hosszabb garancia időszak megnyugtathat, hogy ha már ennyi pénzt kiadtál egy ilyen gépért, ráfizetés nélkül javítják, vagy cserélik neked garancia időszakon belül.

A legtöbb gyártó természetesen megnyugtat, hogy kapsz egy általános garanciát a vásárláshoz, de maradnak még fontos kérdések:

-Meddig tart a garancia? Egy, kettő, vagy három év?

-Neked kell visszajuttatni, vagy házhoz mennek? Ha neked kell visszajuttatni garanciára, akkor neked kell szétszedni, majd becsomagolni a gépet, ezt elküldeni, vagy eljuttatni a garancia pontba, majd visszaküldik és ezt is neked kell fizetni. Ugye, hogy nem mindegy?

-Pontosan mit foglal magába a garancia?

 

A márka nem minden


Persze célszerű egy megbízható gyártót keresni, de nem lehetsz mindig biztos abban, hogy csak 100%-ig tökéletes termékekkel és ügyfélszolgálattal rendelkezik. Én csak olyan gyártótól vásárolnék, aki már legalább pár éve versenyképes a piacon. Ily módon a cég saját tapasztalattal rendelkezik a termékek és az ipar kapcsán, így ezzel is biztosítod magad. Lehet nem ez lesz a legolcsóbb út, de ami ezért a plusz költségért jár, az a megbízhatóság. Rengeteg új és feltörekvő gyártó robban be nap mint nap a piacra, ezek közül vannak megbízhatóak és kevésbé megbízhatóak is. Egy elismert beszállítótól vásárolni mindig biztosabb lesz.

2_vs.jpg

Első vagy hátsó lendkerék


Az elliptikus trénereket megkülönböztetjük a lendkerék elhelyezkedése alapján. Hagyományosnak mondjuk a hátul található lendkerekes kialakítású ellipszis trénereket, melyek a gyalogló vagy lépcsőző mozgásra emlékeztetnek. Erőteljesebb, intenzívebb mozgást biztosítanak, viszont rövidebb idő alatt nagyobb ízületi terhelést szenvedhetsz el. A hátsó lendkerekű elliptikák kisebb helyigénnyel, de legtöbbször szélesebb pedál közötti távolsággal rendelkeznek. Minél kisebb a pedálok közti távolság, annál kényelmesebb, természetesebb a gépen végzett mozgás. Az első lendkerekű, más néven fronthajtásos elliptikák inkább a vízszintes sífutó mozgást imitálják, így az ízületeket kevésbé terhelik, de az edzés erőssége is kisebb.

 

Maximális súly és magasság


Minden elliptikus trénernél van egy maximális felhasználói súly és magassági adat, amit nem vehetsz félvállról. Ha meghaladod a maximális testsúlyt, megsérülhet a gép és az ilyen javításokat általában nem fedezi a garancia, szóval itt tényleg körültekintőnek kell lenni. Tartsd észben a magassági korlátokat is! Ha az átlagnál magasabb vagy, mindenképp kérdezz rá az üzletben vagy a neten vásárlás előtt a gép ideális magassági értékéhez. Lehet, hogy nem lesz olyan hatásos az edzésed, ha rövid lesz a lépéshossz a lábaidhoz. Persze az alacsonyabbak sem ugorhatnak bele egyből, nekik túl hosszú lehet egy lépés, ami miatt könnyen megsérülhetnek a csavarodó mozgás végzésével.

Dióhéjban, ha magasabb vagy érdemes egy nagyobb lépéshosszúságú gépet választani, ha alacsonyabb, akkor a rövid mellett érdemes letenni a voksod. Ha háztartáson belül többen is használnátok a gépet, természetesen nem kell mindenkinek külön gépet vásárolni, hanem érdemes keresni egy állítható lépéshosszúságú ellipszis trénert.

5_vs.jpg

Prémium kategória az olcsóbb elliptikák ellen: az ellenállások csatája


Az ellenállás a kulcs, ha elliptikus trénert keresel. A jobb kategóriás modelleknél mágneses ellenállás, lendkerék, vagy generátor oldja meg az ellenállást, melyek segítségével te állíthatod az ellenállás mértékét. Ehhez jobb esetben computer vezérelt beállítás is társulhat, amik rendkívül alkalmassá teszik a már fentebb leírt módon a HIIT edzésekhez. Ha rendszeresen használnád az elliptikus trénered érdemesebb a computerest választani, amivel biztosan mindig át tudod magad mozgatni és fejleszteni az erőnléted.

 

A lendkerék


A lendkerék az elliptikus tréner lelke, ami biztosítja az ellenállást és a mozgás folyamatosságát. Úgy gondolj rá, mint egy súlyra az edzés közben. A kezelőpanelt használva emelheted és csökkentheted az ellenállás mértékét, ebben a lendkerék mérete szabhat gátat. A nagyobb tömegű lendkerékkel nagyobb lehet a maximális ellenállás, míg kisebbel ez kisebb ellenállást jelenthet. Minél nehezebb a lendkerék, annál nagyobb tartományban állíthatod az ellenállást. Alapvetően minél nehezebb a lendkerék, annál jobb a gép (persze ehhez egy megbízható gyártó is kell). A lendkerék nagysága az ízületek terhelésére is nagy hatással van. Minél nagyobb súlyú a lendkerék, annál egyenletesebb és kényelmesebb mozgást biztosít a térdeknek, ízületeknek, annál többet használhatod napi szinten.

 

Felhasználói profilok


A felhasználói profilok nagyon hasznosak lehetnek, ha mérni akarod a fejlődésed és véghezvinni a céljaid. Ha többen használjátok az elliptikus trénert, ez a funkció nagyon hasznos, hogy mindenki tudja hol tart erőnlétben. Ez ideálisan úgy néz ki, hogy egy háztartásban pl. két szülő és két gyerek is használja a gépet, és ha mindenkinek saját profilja van, mindenki nyomon tudja követni a saját fejlődését, nem azt, hogy a másikhoz képest hol tart, mindezt gyorsan, akár egy gombnyomásra, és folytathatja ott a tréninget, ahol előző nap abbahagyta. A profilod választásához meg kell adnod a testsúlyod, magasságod, a korod, testtömeg indexed és géptől függően más hasonló értékeket. Vannak, olyan ellipszis trénerek ahol a profilodat már tudod szinkronizálni az okostelefonoddal, vagy az aktivitás mérőddel is. Az aktuális eredményeid nyomon követéséhez nagy segítség, de talán többet segít így a motivációban, ha mindig emlékeztetnek az alkalmazásaid, hogy csináld napról napra.

 

Előre programozott edzések


A szinte az összes közép és felső kategóriás ellipszis gép tartalmaz egy sor előre programozott edzést, ami ideális lehet kezdőknek és tapasztalt fitneszbajnokoknak egyaránt. Az edzés lehet zsírégető, ha az a végső cél, hogy ledobd azokat a fránya kilókat, vagy előre programozott alak és testrész formáló edzések. Érdemes ezeket használni, hogy az elvárásaidhoz formáld a feneked, combod vagy a karjaid izomtónusait. Ezekhez célzott alakformáló programok vannak kialakítva, amivel a célkeretbe a megadott izomcsoport vagy testrész kerül, mégis átmozgatod az egész tested is! További gyakori program még az egész test átmozgatása, ami a zsírégetővel ellentétben nem egy alacsony testzsír százalékot segít elérni, hanem a tested teljes kondíciójából segít kihozni a legtöbbet.

3.jpg

Konzol


Itt történik a csoda, a legtöbb feladatot ez lát el a gépben. A Konzol egy computer, ami vezérli és beállítja az egész edzésed. A belépő modelleknél csak a legalapvetőbb lehetőségeket tartalmaz, mint az idő, a távolság, kalória és a lépésmérés. A közép és felső kategóriás gépek már elhalmoznak egy csomó hasznos adat mérésével, valamint a teljes programozhatósággal. Ezek a gépek már elég hasznos infóval bombáznak, mint az idő, elégetett kalória, lépésszám, távolság, pulzus, hátralévő idő (az edzésből), ellenállás erőssége stb... Ez fontos lehet, mert edzés közben nem csak láthatod az ellenállás erősségét, de állíthatsz is rajta manuálisan, így a HIIT edzésed még hatékonyabb lehet. A felső kategóriás gépekben akár beépített ventillátor is lehet, ami széllökést ad, ha szükségesnek érzi, vagy akár a zenéd is válthatja.

4_hrm.jpg

Pulzusmérés


Az elliptikus gépekhez már társul a markolati pulzusmérő, ami figyelemmel kíséri a szívfrekvenciád az egész edzés során, hogy a célodhoz megfelelő pulzustartományban maradhass végig, ez a pulzusmérés mód csak tájékoztató értékű. Egyes cégek inkább a mellkasöveket támogatják. Ezek előnye, hogy sokkal pontosabban mérik fel és közvetítik az adatokat, és neked sem kell mindig ugyan ott tartani a kezed, hogy megkapd a valós pulzusszámod. Ma már kaphatsz olyan aktivitás mérőket is, amik ezek nélkül mérik a pulzusod csuklóról. Ez a legtöbbek szerint nem a mérnöki pontosságról szól, de ma már olyan fejlett a technológiai háttere a sportkiegészítőknek, hogy már ebből is vannak kiemelkedő kategóriák, amik teljesen pontosak is, az új fejlesztések már lehetővé teszik, bár erről érdemes a szakkereskedéseket kérdezni, hogy melyik aktivitásmérő milyen technikával mér és ez mennyire pontos. Egy megbízható bolt munkatársa nem fog félrevezetni, mert nekik a vásárlók elégedettsége a legfontosabb a jóhírük fenntartásához.