Profi diéta

b_150_100_16777215_00_images_hirdetes_Helga.JPG

Stibi Helga IFBB PRO diétás tanácsai

Miből? Mennyit? Mikor?
Mindenki beleugat a diétádba.
Csak profikra hallgass!

Millió sportág, millió csodaszer, millió guru, rengeteg információ. Mégis egyre több ember elégedetlen az alakjával, küszködik súlyproblémákkal és az ezzel járó betegségekkel. Mit rontanak el a legtöbben?
A sportág népszerűségének és az egészségcentrikus gondolkodásnak betudhatóan, egyre több ember eshet áldozatul a "guruk"-nak. Jogos a felvetés! Személy szerint kizárólag, azoktól az emberektől tanultam, vagy fogadtam el bármilyen információt, akik komoly szakmai tapasztalattal bírnak. Ebből adódóan többször is utaztam a tengerentúlra, hogy a megfelelő tudást megszerezhessem. 2x es Miss Bikini Olimpia győztessel edzettem, pózoltam, illetve tőle kaptam személyre szabott táplálkozási tanácsokat. Ennek köszönhetően a fizikumom kiteljesedett. Az említett csodaszerek világában is igen könnyen el lehet tévedni. Ebben is kizárólag a szponzorom magas minőségű táplálék kiegészítőire esküszöm! Regenerálódást elősegítő BCAA, Protein Isolatum, Glutamin kombináció bőven elég egy kezdő számára. A többit bízd a kitartó, kemény munkádra! Válassz sikeres versenyzői múlttal rendelkező személyi edzőt. Olyat, aki évekig gyakorlatban is képes volt színpadra vinni mindazt, amiről mások csak papolnak!

Amikor valaki bejelentkezik hozzád személyi edzésre, milyen szempontok alapján állítod össze a diétáját?
Ez egy komplex folyamat. Először is személyes konzultáción egy alapos beszélgetést követően felmérem azt, hogy pontosan mi is a kitűzött CÉL! Figyelembe kell venni, hogy a tanítvány melyik testtípusba tartozik. Ezután a napi kalória szükségletüket számítom ki a koruknak, súlyuknak megfelelően. Mindezt az aktivitási szintjükre alapozom. 

Megengeded nekik, hogy időnként beiktassanak egy csaló napot?
A csaló nap a megfelelő aktivitási szinttel, és szigorú előirt diétával még segítségünkre is lehet. Igen, heti egyszer a "visszatöltés" abszolút megengedett, sőt előnyös.

Milyen motivációs eszközöket vetsz be, hogy klienseid képesek legyenek lepasszolni a szülinapok süteményeit, céges bulik orgiáit, a mindennapos kísértéseket?
Vendégeimet sportélményekkel próbálom motiválni, ösztönözni arra, hogy kitartóak maradjanak. Nincs is jobb motiváció, mint a kemény munkád gyümölcse! Ha boldog vagy, és elégedett, akkor nem érzed szükségét annak, hogy szenny kajával kompenzálj. Ép testben, ép lélek!

Mennyi kalóriát, milyen makronutriens arányokat szoktál ajánlani azoknak, akik jelentősebb testsúlytól kell, hogy megszabaduljanak?
A napi kalória mennyiségnek a 40-50%-a fehérjéből tevődjön össze. 10-20%-a szénhidrátokból, 30-40%-a zsírból. Fehérje dús ételek: tojás, hal, csirke, marha, pulyka, sovány túró. Szénhidrátok: zab, rizs,hajdina, bulgur, édesburgonya. Zsírok: oliva olaj, kókuszzsír, avokádó, lenmag olaj, omega3.

Alkalmazod klienseidnél valamelyik népszerűnek mondható csodadiétát? Például Atkins , Paleo, Vércsoport diéta?
A csodadiétákban nem hiszek. Szeretek saját magam rájönni, mi működik a lehető legjobban! Klienseimnek így próbálom átadni a megfelelő tudást, és biztosítani a folyamatos fejlődést. A célom az, hogy képesek legyenek megismerni testük, miként reagál a legapróbb változtatásokra is.

Szerinted vannak a diétának olyan periódusai, amikor a zéró szénhidrát követelhető meg napokon, heteken, hónapokon át?
A szénhidrát megvonasat 3-5 napnál tovább az adott kondíciótól függően abszolút nem ajánlom. A versenyt megelőzően kiürítem a glikogén raktárakat. Nullázok. Majd a verseny előtti napon lassan a testem reakcióit felmérve elkezdek visszatölteni. Az 5 napnál tovább tartó nullázás túl nagy izomtömeg veszteséggel jár, ezért nem vagyok híve!

Mennyi testsúlyváltozást ígérsz havonta a vendégeidnek? Netán nem is nézitek a mérleget, csak a testzsír százalékot?
A diéta megkezdésével mindenképp mérvadó a mérleg, viszont 2-3 hónap elteltével már inkább a testzsír százalék mérésével igyekszem nyomon követni a fejlődést. Ilyenkor már jelentős izomnövekedést és testzsír százalék csökkenést is tapasztalunk. 

Van különbség a női és férfi alakformálók ideális táplálkozási programjának elkészítésében?
Természetesen van. A férfi és a nő eltérő hormonális háttere és testösszetételének eltérése miatt is. A férfiak testi adottságaikból, nagyobb izomtömegükből kifolyólag nagyobb mennyiségű kalóriát képesek élegetni, ezért a súlyveszteség esetükben szembetűnőbb.

Melyek azok a hatékony táplálék kiegészítők ebben a tápkieg dzsungelben, amelyek nem maradhatnak ki egy-egy programból?
Attól függetlenül, hogy kezdő, esetleg haladó szinten jársz, véleményem szerint az alap, egy magas minőségű fehérje. Én többnyire isolatumot használok. Ezt általában edzés előtt, illetve közben BCAA-val egészítem ki. A megfelelő vitamin, ásványi anyagpótlás is nagyon fontos, így ezért napi szintű visszatöltésére is ügyelek! Az edzés előtt segít az összpontosításban, ennek használata nem szükségszerű, de segít a motivációnak fenntartásában.

BCAA tropical Energy drink.jpg

Végül. Hogyan kell táplálkoznia egy IFBB PRO-nak?
Az előzőekben elmondottak szerint én is igyekszem tisztán, tudatosan táplálkozni versenyen kívüli időszakban is. Az IFBB PRO státusz eléréséhez vezető úton megtanultam a testem reakciót, illetve szert tettem egy széles skálájú tudásra, ami a magabiztos felkészülést biztosítja számomra. Az arany középutat követem. Nem áldozok fel túl sok tömeget a diétám alatt a romszáraz kondícióért. Sokan túldiétáznak, izmaik a nem megfelelő szénhidrát bevitel miatt lelapulnak. A másik véglet, ha valaki versenyen kívül nem tud megálljt parancsolni magának, és extra 20 kg-ot is felhúz magára. Ezt óriási munka ledolgozni! Egyszóval mértékletesség. Véleményem szerint a kiegyensúlyozottság és önuralom az, ami által egy rangos címet a későbbiekben magadénak tudhatsz! Természetesen a profi szinten bármikor beeshet egy magazinfotózás, és a közösségi hálón a követőink is elvárjak, hogy motivációt meríthessenek belőlünk. Így egész évben vállalható formában kell maradnunk, akár versenyzünk, akár nem.

Köszönjük a beszélgetést!

ÍRTA: FARKAS TAMÁS
Foto: Jan Ika Photography