A zene szerepe az edzésben

Bizony nem mindegy milyen dallamokkal hangolódunk egy izzasztó súlyzós sorozatra. Érdemes tehát olyan dalokat összeválogatni, amik mentálisan a segítségünkre lehetnek!

Képzeld el a következő helyzetet: épp kirobbanó formában teljesíted a 3. intenzív fekve nyomó sorozatodat, ami alatt Eminem egyik kissé durva, ámde annál lendületesebb szókimondó dala üvölt a füledben, ám a számnak hirtelen vége lesz, és a következő dal egy kifejezetten nyálas ballada.

Kezed hirtelen megremeg, és az eddig sétagaloppnak tűnő melledzés szinte élet-halál harcba csap át. Mi sem bizonyítja jobban, hogy a zenének igenis hatása van a teljesítményre!

Na de mégis milyen ritmusok kellenek, hogy kihozzuk magunkból a maximumot és igazi vadállatként teljesítsünk a teremben? Természetesen mindenkinek megvan a kedvenc műfaja, valakit a zúzós rock vagy a metál motivál, míg mások egy pörgős hip-hop, vagy rap nótától érzik legyőzhetetlennek magukat.  Ám bár a zene egy szubjektív téma, a helyes dalválasztáshoz a tudománynak is van egy-két szava!

A londoni Brunel Egyetem kutatói rájöttek, hogy ha gyorsabb tempójú, dinamikus dalokat hallgatunk edzés előtt, az olyan pozitív hatással lehet az agyunk szerkezetére, hogy ennek köszönhetően nő a motivációnk, jobban tudunk összpontosítani, koncentrálni, és hatékonyabban tudjuk kontrollálni a mozdulatainkat. Ez egyben azt is eredményezi, hogy javul a reakcióidőnk, ami nem elhanyagolható szempont ha nagy súlyokkal dolgozunk.

OLVASD EL TOVÁBBI ZENÉK EDZÉSHEZ ROVATUNK CIKKEIT

A zene ritmusánál és tempójánál is fontosabb azonban a dalszöveg, és annak mondanivalója. Az angliai kutatók munkájából az is kiderült ugyanis, hogy azoknak a teniszezőknek, akik erős motivációs üzenetet hordozó dalokat hallgattak pályára lépés előtt sokkal jobb volt a reakcióidejük azon társaikénál, akik gyors tempójú ámde csekély mondanivalóval rendelkező számokkal hangolódtak a játékra.

A mentálisan erősítő sorok, mint például a "soha ne add fel", vagy a "maradj erős" jelentős lelki pluszt tudnak nyújtani olyan kritikus helyzetekben, amikor legszívesebben feladnád, és befejeznéd az edzést, mert úgy érzed, hogy nem bírod tovább.

A választás tehát a tiéd! Mit szólnál egy pörgős és lendületes Busta Rhymes-hoz, vagy Linkin Parkhoz? Feszített tempójuk és kemény ritmusaik garantáltan segítenek elbírni a legnehezebb súlyokkal is, de az olyan időtálló klasszikusok, mint például a Rocky betétdalakét ismert "Eye of the tiger" szintén remek motivációul szolgálhatnak az edzés legizzasztóbb pillanataiban is.