A zene ereje II. - Ne unatkozz!

A zenehallgatás folyamatosan leköti az elmét, ezáltal segít megtörni a monotóniát még akkor is, mikor az edzés már kezd unalmassá válni.

Egy-egy hangszín, ritmus, vagy dallam feldolgozása közben az agy komoly munkát végez annak érdekében, hogy értelmezni és élvezni tudd az adott dalt. Amikor tehát edzés közben beteszed a kedvenc számod, lefoglalod az agyad, kevésbé unatkozol, és következésképp tovább fogod bírni.

Egy, az Ohioi Állami Egyetemen végzett kutatás szerint azok, akik séta közben zenét hallgattak, átlagosan négy mérfölddel tettek meg többet, mint a zene nélkül sétálók. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy a zene elvonja figyelmünket a feladat nehézségéről. Ezt használja ki a londoni éves félmaraton, a Race to the Beat („Száguldj ritmusra!”) is, ahol folyamatos hangos zenével motiválják a résztvevőket.

Az edzések elnyújtása mellett a stimuláló dalok növelik az erőt és a kitartást. A zene izomellenállásra gyakorolt hatását vizsgáló egyik kutatás azt is kimutatta, hogy a zenét hallgatók sokkal tovább tudták kitartani maguk előtt a kétkezes súlyzót, mint azok, akikkel csak fehérzajt hallgattattak. Egy másik kísérlet a fogáserősségre gyakorolt hatást vizsgálta, ahol szintén a pörgősebb dalokat hallgató alanyok értek el jobb eredményeket.

Milyen zenét válasszunk?

Oké, hogy a zene jótékony hatása megkérdőjelezhetetlen, de felmerül a kérdés: melyik a leghatékonyabb? Az X-Men Farkasa, Hugh Jackman a contactmusic.com-nak bevallotta, hogy edzés közben kedvenc metálzenéit használja adrenalinbombaként, ezen belül is főleg a Metallicára és a Godsmackre esküszik.

Aaron Bradley tévés zeneszerző, a Music for Muscles alapítója szerint viszont az egyéni ízléstől függetlenül is léteznek olyan típusú zenék, amelyek tipikusan az erőedzéshez ideálisak. Ennek alapján összeállított egy motivációs soundtracket kifejezetten a súlyemeléshez, amelybe a népszerűbb rap- és rockszámok mellett drámai csatajelenetek zenéit is beválogatta, hogy tovább fokozza a hangulatot, és valódi küzdelmet imitáljon.

Természetesen nem mindenkinek kell feltétlenül hősnek éreznie magát gyúráskor. Valakinél ez működik, valakinél más, de annyi biztos, hogy a zenét érdemes összehangolni a mozgással. Itt jön a képbe a tempó, amiről a cikk következő részében olvashattok.