6 tipp izzadás ellen

A túlzott verítékezésre nemcsak közérzeted, de testi-lelki egészséged érdekében is érdemes odafigyelned!

Bár jól esik a teremben egy kiadós edzés után alaposan leizzadni, egy randin vagy a munkahelyeden elég kellemetlen tud lenni, ha valaki erős testszagot áraszt.

Teljesen normális, ha a vasak közt edzés végére tetőtől talpig elázol, a hónalj alatti diszkrét (vagy nem annyira diszkrét) foltok és a kézfogáskor nedves tenyerek gyakran sodorhatnak megalázó helyzetbe. A túlzott verejtékezés (orvosi kifejezéssel hiperhidrózis) számtalan embert gyötör, és nemcsak kényelmetlen, de hátterében gyakran komoly egészségügyi problémák húzódhatnak meg. Az alábbi hat tippel tartósan csökkentheted az izzadás mértékét, nemcsak azért, hogy ne kelljen aggódnod a következő randi vagy prezentáció előtt, hanem hogy általános közérzeted is javuljon!

KERÜLD A CSÍPŐS ÉTELEKET ÉS A KOFFEINT!

Egy jó erős kávé mindig elkél, és egy bivalyerős salsa szószos tacónak is nehéz ellenállni, de tudnod kell, hogy ezek nem csak az ízlelőbimbókat, de az izzadságmirigyeket is stimulálják… A koffein és az erős fűszerek az acetilkolin nevű ingerületátvivő (neurotranszmitter) anyagot aktiválják, ami a verejtékmirigyek összehúzódását, és ezáltal izzadást eredményez.  

DÉLUTÁN HASZNÁLD AZ IZZADÁSGÁTLÓT!

A verejtékezés mértéke éjszaka a legalacsonyabb, ezért ha a dezodort délután használod, az nagyobb eséllyel jut be a pórusokba, és hatékonyabban fejti ki hatását ébredés után, és azon sem kell aggódnod, hogy a reggeli zuhanyzáskor lemosod. Persze ettől még a biztonság kedvéért újra felviheted… (Azért megjegyezzük, hogy ha éjszaka tapasztalsz jelentős izzadást, és reggelre csatakosan ébredsz, az egyáltalán nem jó jel, mert arra utalhat, hogy feszült vagy és szorongsz, vagy egyéb mélyen rejlő megoldatlan lelki problémával küzdesz. Ha erre gyanakszol, mindenképp érdemes orvosi segítséget kérned, akár pszichológushoz fordulnod.)

antiperspirant.jpg

NE CSAK A HÓNALJRA GONDOLJ!

Egy ember átlagosan 2-4 millió izzadságmiriggyel rendelkezik, amelyek fő funkciója, hogy hőelvezetéssel megóvják a testet a túlmelegedéstől. Izzadságmirigyek pedig külső testfelületünk nagy részén megtalálhatók, úgyhogy szükség esetén dezodorálni ezeket is ér (persze az érzékeny területek mint az arc és a nemi szervek kivételével).

MENJ AZ ERŐRE!

A kifejezetten sportolók számára kifejlesztett, klinikailag tesztelt izzadásgátlók hatékonyabban működnek, hiszen általában csak arról van szó, hogy magasabb bennük a hatóanyagok koncentrációja.

VÉNYKÖTELES KÉSZÍTMÉNYEK

Talán nem tudtad, de ha ennyire komolynak érzed a problémát, gyógyszert receptre is felírathatsz. Persze ezt komolyabb kivizsgálás előzze meg, hiszen, mint említettük, a túlzott verejtékezés számos egyéb betegségre is utalhat, és ha hiszed, ha nem, a mélyen rejlő súlyos lelki problémákra is utalhat. Biztosan észrevetted már, hogy nem csak akkor izzadsz, ha meleged van vagy edzettél egy jót, hanem akkor is ha idegeskedsz, aggódsz vagy szorongsz valamitől. Enyhébb esetben az olyan gyors és természetes relaxációs technikák mint néhány határozott mély levegővétel már önmagukban csökkentik a neurotranszmitterek stimulációját. Persze itt is igaz, hogy ha úgy érzed, hogy stresszhelyzetben a kelleténél jobban leizzadsz, érdemes orvoshoz fordulnod, mert a háttérben komolyabb probléma állhat!

Kövess minket a Facebookon is!

https://www.facebook.com/muscleandfitnesshungary