A 6 legjobb növényi tej: melyiket miért?

Laktózérzékeny vagy? Megmutatjuk, mit tegyél, ha a fehérjeturmix a legjobb barátod, de mégis úgy érzed, nem bírod a tejet!

 

KÉRDÉS

Nem bírom a tejet. Ha az edzés utáni turmixba keverem, rögtön morgolódni kezd a gyomrom. Lehet, hogy laktózérzékeny vagyok. Vajon a növényi alapú alternatívák is támogaták izmaim épülését?

VÁLASZ

Ha a különböző tejtermékek, de kiváltképp a tehéntej fogyasztása után görcsölni vagy puffadni kezd a hasad, esetleg hasmenést vagy hányingert tapasztalsz, valóban gyanakodhatsz laktóz intoleranciára. Szerencsére napjainkban számtalan tejcukormentes megoldást kínálnak a különféle növényekből, rizsből, szójából, mandulából, kókuszból, sőt, még a kendermagból készült tejitalok. Ezek egyikét-másikát ráadásul kalciummal és D-vitaminnal is turbózzák, hogy azokhoz a tápanyagokhoz is hozzájuss, amelyekkel egyébként a tehéntej kecsegtet.

A kókusztejnek ugyan valamivel magasabb a kalóriatartalma, ráadásul nagyrészt nem fehérje, hanem zsír formájában, úgyhogy ezzel mindenképp vigyáznod kell, ha nem látod szívesen a zsírpárnákat. Egy másik tejpótló, a szójatej ugyan bögrénként 8 gramm fehérjéhez juttat, de egyes azért testépítők tartanak tőle, mert állítólag növeli az ösztrogénszintet, némiképp csökkentve ezzel a tesztoszteronét, bár itt meg kell jegyeznünk, hogy egy 2010-es, a Fertility and Sterilityben közölt termékenységgel kapcsolatos ilyen irányú kutatás nem mutatott ki ilyen összefüggést.

A laktózmentes tej is opció lehet, amelyet a hozzáadott laktázzal dúsítanak, azaz egy enzimmel, amely lebontja a tejtermékekben előforduló természetes cukrot, a laktózt, amire az intoleranciában szenvedők azért nem képesek, mert esetükben hiányoznak azok a gének, amelyek a nevezett enzim előállításához szükségesek. A laktózmentes tej fehérjében és kalóriában gazdag, de zsírszegény és zsírmentes verziója is létezik. Ne lepődj meg, ha a laktózmentes tejet valamivel édesebbnek érzed a hagyományosnál. Fehérjeturmixodba tehát az alábbi tejalternatívák bármelyikét keverve támogathatod tökéletes fizikumodat.

MANDULATEJ

Alacsony fehérje- és kalóriatartalmú készítmény, amely szívbarát monoszaturált zsírokat tartalmaz. Általában kalciummal, A- és D-vitaminnal dúsítják.

KÓKUSZTEJ

Magas telített zsírtartalma alatt unciánként (3 ml) 5 grammot kell értened. C-, E-, és B-vitaminban gazdag, és egyik csúcsösszetevője a gomba- és vírusölő hatású közepes láncú laurinsav.

RIZSTEJ

Igen kellemes íze van, és társainál kicsivel magasabb a szénhidráttartalma, leginkább a hasznos tápanyagokkal utólag is dúsított változatát javasoljuk.

SZÓJATEJ

Izoflavonokban, fehérjében, vitaminokban és ásványi anyagokban is bővelkedik. Kerüld azonban a magas karragéntartalmú márkákat, amelyek szintén gyomorproblémákat, esetleg gyulladást okozhatnak.

ZABTEJ

A többi tejkészítménynél lényegesen rostosabb, és tele van fitotápanyagokkal. Édeskés, kissé fűszerű íze van, és nem tartalmaz telített zsírokat és koleszterint sem.

KENDERMAGTEJ

Krémesen diós ízű megoldás azoknak, akik dió- vagy szójaallergiával is küzdenek. A kendertej 10 esszenciális aminosavat tömörít magába, és tekintélyes mennyiségű omega-3 és 6 zsírsavakat tartalmaz.

Kövess minket Facebookon is!

www.facebook.com/muscleandfitnesshungary