Immunrendszer kapitány harcban áll! 7 tipp, hogyan tudod segíteni

A rendszeres kézmosás, a stressz kerülése, bizonyos vitaminok megfelelő mennyiségben történő bevitele, sőt még a pihentető alvás is komoly segítséget jelenthet immunrendszerünknek ahhoz, hogy leküzdje a különböző fertőzéseket, kórokozókat.

Összeállításunkból az is kiderül, hogy miben lehet nagyon fontos szerepe a D-vitaminnak és miért érdemes a mostani helyzetben kiemelten figyelni táplálkozásunkra.

Az immunrendszer az emberi szervezet védekező mechanizmusa, ami számos sejttípusból áll, amelyek egymás hatását erősítve, illetve egymásra is hatva építik fel azokat a folyamatokat, melyek révén szervezetünk felismeri és elpusztítja a kórokozókat, fertőzött sejteket. Rendelkezünk velünk született védettséggel, azonban ahogy életünk során különböző kórokozókkal találkozunk, az ezek elleni védekezés során speciális sejtek alakulnak ki azok legyőzésére, és ezeknek köszönhetjük a szerzett immunitást.

„Ha egy bizonyos típusú kórokozó egyszer megtámadta a szervezetet és sikerült legyőzni, arra emlékszik a szervezet, ezt hívjuk immunmemóriának. Nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy sok vírus képes megváltoztatni az antigén szerkezetét, és így ki tudják kerülni az immunrendszer védelmét. De bármilyen más változás a kórokozónál azzal járhat, hogy a szervezet nem úgy reagál rá, mint ismert fertőzésre” hívta fel a figyelmet dr. Méhes Leonóra belgyógyász-immunológus.

Mivel egészségünk szempontjából kulcsfontosságú az immunrendszer, célszerű odafigyelni arra, hogy amennyire lehetséges, erősítsük azt. Hét pontban összegyűjtöttük, hogy mit tehetünk ennek érdekében.

A védelem első vonala: a rendszeres és alapos kézmosás

Az elmúlt hetek történései kapcsán a figyelem középpontjába került az alapos, minimum 25-30 másodpercig tartó szappannal, kézfertőtlenítővel történő kézmosás. Akkor igazán alapos a kézmosás, ha nem csak a tenyerünket, de a kézfejet, az ujjaink közötti területet is tisztítjuk. Mottónk: inkább többször, mint kevesebbszer!

Az álom és a pihenés nagyon bejön az immunrendszernek!

Azt, hogy mennyire hatékony az immunrendszerünk működése, az alvási szokásaink is befolyásolják – mondta el dr. Méhes Leonóra. Stressz esetén ugyanis annak érdekében, hogy a szervezet alkalmazkodni tudjon egy adott helyzethez, a mellékvese egy kortizol nevű hormont termel. Ez ugyan rövid távon segítséget jelent a stressz kezelésében, azonban a folyamatosan magas kortizolszint már káros. Egy kiadós, békés alvás közben csökken a kortizoltermelés, és így az immunrendszer is jobban tud működni.

Megoldás a sport8 ajánlásával: Olimp Labs Forsen Forte


Ne stresszelj, gondolkodj nyugodtan!

Általában a napi stressz-szintünk jelentősen befolyásolja immunrendszerünk működését. Törekedjünk a megváltozott élethelyzetben is a kiegyensúlyozott lelki állapotunkra. Ne engedjük, hogy a folyamatos stressz hormonális hatásokon keresztül gyengítse szervezetünk védekezőképességét!

Táplálkozz tudatosan, több rost, kevesebb cukor! – az egészséges bélrendszerre nagy szükséged van

Becslések szerint az emberi szervezet védekező fegyvertárának 60-70, vagy akár 80 százaléka is a bélrendszerben található. Ezen egyébként nem is igazán kell meglepődnünk, hiszen nyeléssel visszük be a legtöbb idegen anyagot a testünkbe, így persze a kórokozók számára is ez jelentheti az elsődleges bejutási pontot. Ezért kulcsfontosságú, hogy mindent megtegyünk az egészséges egyensúly megőrzése érdekében. Figyeljünk oda a kiegyensúlyozott táplálkozásra. Az általános életmódunkat vizsgáljuk felül, csökkentsük az emészthetetlen zsírok, a túl sok cukor vagy éppen fehérjék fogyasztását, amik megterhelik bélrendszerünket. Célszerű több magas rosttartalmú ételt fogyasztani.

A bűvös C-vitamin

Immunrendszerünk működését a vitaminok és ásványi anyagok megfelelő pótlásával is támogathatjuk. A legrégebb óta ismert C-vitaminnak egyértelműen kimutatott szerepe van az immunvédekezésben, illetve antioxidáns hatása is van. „Hiányában csökken az immunitás, fogékonyabbak vagyunk fertőzésekre. Megelőzési céllal és kezelésként egyaránt használjuk, ma már tudjuk, hogy akár 1-1,5 nappal is lerövidítheti egyes betegségek hosszát. A legjobb, ha étellel, friss zöldséggel, gyümölccsel tudjuk bevinni a C-vitamint, ha viszont ez nem megoldható, akkor alkalmazhatjuk a gyógyszeres bevitelt. Megfázásos időszakban akár megelőzési szándékkal is napi 1-3 gramm is lehet a bevitt mennyiség. Érdemes ugyanakkor arra is odafigyelni, hogy napi két gramm fölött egyeseknél már jelentkezhetnek mellékhatások, mint például hasmenés vagy fokozott vesekőképződés” - fűzte hozzá dr. Méhes Leonóra.

Megoldás a sport8 ajánlásával: Olimp GOLD-VIT C® 1000 Sport Edition

Segítő barátunk, a D-vitamin

A D-vitamin az utóbbi 10 évben került jobban a figyelem középpontjába, és bár kálcium-foszfor anyagcserében és ezáltal a csontszerkezet karbantartásában van fontos szerepe, de kimutatták azt is, hogy sejtszinten hat az immunrendszer működésére. Hiánya fogékonnyá teszi a szervezetet a fertőzésekre, így a megelőzésben mindenképpen fontos szerepe van. Az Egyesült Államokban 2009-ben végeztek egy kutatást, melynek során az 1984-1994 közötti betegadatokat elemezték és kiderült, hogy alacsony D-vitamin-szint esetében sokkal gyakoribb volt a felsőlégúti fertőzés.

Főként a téli időszakban javasolt a D-vitamin pótlása, és napi 600-800 nemzetközi egységtől akár napi 4000 nemzetközi egységet is be lehet vinni és hosszabb ideig, folyamatosan lehet szedni. A D-vitamin-pótlás azért is fontos, mert ma már tudjuk, hogy általános jelenség a hiánya. A D-vitamin annyira fontos az immunrendszer működésében, hogy az autoimmun betegségek megelőzésében és kezelésében is szerepet játszik.

Megoldás a sport8 ajánlásával: Olimp Gold-Vit D3+K2 vitamin


Most érdemes cinkelni, de tényleg!

A már említettek mellett néhány egyéb vitamin és több ásványi anyag is rendelkezik immunerősítő vagy immunmoduláló hatással, ezek jellemzően megtalálhatók az immunerősítő készítményekben. Ide tartozik az A-, C-, D-, E-, B6- és B12-vitamin, a folsav, a vas, a réz, a szelén, illetve a cink. Érdemes kiemelt figyelmet fordítani a cinkre, ami létfontosságú ásványi anyag, véralkotó, fontos szerepet tölt be a sejtosztódásban, a DNS-szintézisben, antioxidáns hatású, a sebgyógyulásban is meghatározó szerepe van, illetve erősíti a fertőzésekkel szembeni immunitást.

Megoldás a sport8 ajánlásával: OLIMP Vita-Min Multiple Sport™ vitamin 60 kapszula

Vásárold meg most termékeinket, és mi 24 órán belül házhoz is szállítjuk!
Megveszem MOST!

immun851x315.jpg