Az alkohol hatása az edzésre

Nem árt, ha tisztában vagy néhány mellékhatással, mielőtt a pohár fenekére nézel.

Ha te is az a típus vagy, aki egy-egy keményebb edzésnap izzadtságát szívesen öblíti le egy-két itallal lazítás gyanánt, akkor érdemes tüzetesen elolvasnod ezt a cikket, mert talán fény derülhet arra, miért nem fejlődsz úgy, ahogy szeretnél.

Tudtad, hogy az alkohol az egyik legjobb zsírfelhalmozó? Rendszeres fogyasztása ugyanis elpusztítja a gyomrunkban lévő hasznos baktériumokat, amelyek a táplálék lebontását végzik. Amikor iszol, tulajdonképpen leáll az emésztésed. A gyomrodra folyamatos nyomást gyakorol, szédülést, émelygést, puffadást, és teltségérzetet okozva akkor is, ha csak keveset ettél. Az előzőleg elfogyasztott ételeknek nincs idejük megemésztődni, ezért megrekednek a gyomorban, nem mozognak, nem bomlanak le, és ez még csak a kezdet!

GYOMORÉGÉS

Ha valaki huzamosabb időn keresztül tekintélyes mennyiségű alkoholt fogyaszt, az savtúltengés okozta gyomorégést vagy akár refluxot is okozhat. Ha már nagyon szenved az illető, akkor megveszi a reklámokban hirdetett emésztést segítő csodaszereket, és ha ezek sem használnak, akkor veszi a fáradtságot, hogy felkeresse az orvost, aki végre hajlandó neki felírni egy fincsi kis savlekötőt vagy protonpumpa gátlót, amelyek csökkentik a gyomorsav termelődését, amelynek az emésztésben betöltött főszerepét ugye senkinek sem kell elmagyarázni… Azaz, ha nincs gyomorsav, az emésztés is lelassul, és ha nincs anyagcsere és nincs mozgás, akkor a szervezet nehezen bír megszabadulni a fölösleges és méreganyagoktól.

MÁJ

Szintén nem kell nagy fantázia, hogy kitaláljuk, melyik másik létfontosságú szervünket érinti mindez. Tudtad, hogy szerencsétlen májunknak összesen több mint 400 funkciót kell ellátnia? Ezek közül csak néhány a zsírok és fehérjék feldolgozása a megemésztett tápanyagokból, valamint a fölösleges zsírok elégetése. Egy másik fontos szerepe a glikogén elraktározása, ami egy poliszacharid, azaz a cukorhoz van köze. Az emésztés során a máj a cukrot glükózra bontja, ami utána innen kerül a véráramba, és onnan látja el az izmokat energiával. Szóval a máj nélkül az izmok nem jutnának tápanyaghoz, úgyhogy megéri vigyázni rá!

man-drinking-beers.jpg

SÉRÜLÉSEK ÉS REGENERÁCIÓ

Az alkoholfogyasztás a sérüléseket követő regenerációs folyamatot is hátráltatja. A testünk általában automatikusan fehér vérsejteket küld a katasztrófa „helyszínére”, hogy így segítse a gyógyulást, de tudományos kutatások bizonyították, hogy a „nagyivók” esetében a szervezet önkéntelen természetes képessége ezen katasztrófavédelmi különítmények kirendelésére drasztikusan lecsökkent, aminek következtében az izmok épülése és rehabilitációja is jelentősen lelassult. Minden egyes edzés során tulajdonképpen a terheléssel szétszakítjuk az izomrostokat annak reményében, hogy a hatékony és gyors regeneráció egyben erősödést és növekedést hoz. Ettől lesznek látványos és szép tónusos izmaid. Az alkohol megakasztja ezt a folyamatot, és visszaveti a fejlődést, úgyhogy csak óvatosan! Általában igaz, hogy fiatalon még könnyebben elviseli a szervezet, de a kor előre haladtával egyre rugalmatlanabbá válik, és végül tízszeresen a fejedre (és fejedbe) száll!

DEHIDRATÁCIÓ

Tapasztaltad már, hogy minél többet iszol, annál szomjasabb leszel? Az utolsó pont, amit érintenünk kell, sem lesz újdonság, és ez pedig a dehidratáció. Az alkoholfogyasztás dehidratál, ami az egész testedre kihat, a hangulatodtól  kezdve az agyad információkat feldolgozó képességén át a memóriáig. Ami pedig még elrettentőbb, hogy azt is bebizonyították, hogy a dehidratáció közvetlen káros hatással van az agyadra, és szinte zsugorítja azt. Tanulási és emlékezőképességed és éberséged egyaránt csorbát szenved, ha túlságosan kiszáradsz. A túl hirtelen vízpótlás a vízhiánytól összezsugorodott sejtek robbanásszerű megduzzadásával viszont akár ödémához vagy daganatokhoz is vezethet. Bőséges folyadék hiányában a vízben oldódó vitaminok és ásványi anyagok sem juthatnak el a megfelelő helyekre. A súlyos dehidratációval elvész a motiváció, az energia, és a kitartás.

ÖSSZEGZÉS

A legegyszerűbb, ha nem iszol! A májad és az emésztőrendszered így tiszta és egészséges marad, és optimalizálhatod a teljesítőképességed. Nem akarjuk démonizálni az alkoholt, de a tudományos és személyes tapasztalat is azt mutatja, hogy nem érdemes kockáztatni.

Amikor abbahagyod az ivást, hidd el, javulni fog a közérzeted és az életminőséged, és a tested gyorsabban, könnyebben és pozitívabban reagál majd az edzésre is. Persze, mint mindig, a végső döntés most is a Te kezedben van.