Kis nyári szeszhatározó

E röpke ismertető segít, hogy ne kelljen magad teljes absztinenciára kárhoztatnod.

Az italok olyanok, mint a gombák. A nyári szezonban különösen változatosak és ínycsiklandók, olykor kiszámíthatatlanok, némelyik viszont egyenesen mérgező, és a következményeit később megbánod. Ismerd meg őket közelebbről.

A kemény edzés melletti szigorú diéta nagy munka, ami után édes a pihenés és egy kis lazulás barátaink vagy családunk körében, de nem könnyű kiengedni a gőzt, ha közben folyton az jár a fejedben, hogy éppen most teszed tökreteszed a nyári diétádat. Nincs is kiábrándítóbb, mint egy kellemes grillpartit agyoncsapni a kalóriák és makrók számolgatásával! Mégis létezik egy varázsszó, amelyet észben tartva megúszhatjuk a folyamatos feszengést. Ez pedig a M.É.R.T.É.K.T.A.R.T.Á.S. Igen, anélkül is élvezheted a bulit, hogy hazavágnád a szálkásítást, és megfelelő szelekcióval még több fölösleges izgalmat megspórolhatsz magadnak. Ez a rövid tájékoztató remélhetőleg segít bölcsebb döntéseket hozni, hogy ne kelljen önmegtartóztatással keserítened a pihenést!

beer_1.jpg

SÖR

Jó hír, hogy a mértékletes sörfogyasztás állítólag csökkenti a szívroham és magas vérnyomás kockázatát. És a hangsúly itt a mértékletesen van, nem a sörfogyasztáson. Na jó, de mennyi az annyi? Férfiaknak napi 2, nőknek napi 1 sör. Hoppá. A kezdő sörösök kedvéért azt is eláruljuk, hogy ahány sör, annyi féle, és némelyik igen gazdag a fenol nevű erős antioxidánsban. Ilyenek például a felső erjesztésű brit ale-ek, de ismételten hangsúlyozzuk, hogy az üzenet lényege nem az, hogy ebből kell felöntened a garatra! Az ale másik nagy előnye, hogy egzotikus növényekkel és fűszerekkel is szokás gazdagítani, így például gyömbéres verzióban is kapható, amiről tudjuk, hogy csökkenti az izomlázat, és megnyugtatja a gyomrot.

A számtalan sörfajtát szín, íz, alkoholtartalom, összetevők, előállítási módszer, recept, és származási hely szerint is szokás csoportosítani, és persze nincs módunk az összeset felsorolni, de néhány támpontot adunk az eligazodáshoz. Az erjesztés szempontjából a két fő fajta a magasabb hőfokon erjesztett ún. felső erjesztésű sörök, jelesül a brit és belga ale-ek és ír stout-ok, (pl. Guinness), és az alacsonyabb hőfokon elkészített ún. alsó erjesztésű lager-sörök, mint amilyen a legtöbb általunk ismert cseh és német típusú sör is. Ez utóbbiaknak jellemzően valamivel alacsonyabb az alkoholtartalmuk. Ami a gabonaféléket illeti, az alapvető összetevők között általában az árpamaláta és a komló szerepel, de létezik búza-, rozs-, sőt zabsör is. Egyes szakértők szerint az iparosodás átka, hogy egyes söröket kukoricával és rizzsel dúsítanak, ami kevésbé kívánatos, és állítólag jobban is hizlal, úgyhogy ezeket ajánlatos elkerülnöd. (Az amerikaiak a génmódosított kukoricától tartanak leginkább, a mi söreinkre ez azért kevésbé jellemző.) A gluténérzékenyeknek azonban ez utóbbiak kínálhatnak alternatívát, akárcsak az egyre népszerűbb cirokból, hajdinából és kölesből készült társaik.

red-wine.jpg

BOR

A bor nemcsak finom, de egészséges is. A szakértők szerint a vörös még a fehérnél is kedvezőbb hatású a benne található reservatol nevű antioxidáns miatt, amelyről azt mondják, csökkenti bizonyos ráktípusok kialakulásának veszélyét, segít a korral járó memóriaromlás késleltetésében, megakadályozza a hízást, és a fogaidat is megóvja.

Aki mégis inkább a fehérbornál maradna, annak a szárazabb típusú rizlingeket és Sauvignon Blanc-t javasoljuk. Ezek állítólag az olívaolajban találhatóakhoz hasonló antioxidánsokat tartalmaznak, amelyek jótékony hatással vannak a szívműködésre. 

skinny-cocktail-1.jpg

KOKTÉLOK

A kevert italok a legádázabb kalóriabombák. Alapszabály, hogy minél kevesebb összetevőből áll egy ital, annál kevésbé hizlaló. Ha mégis koktélra vágysz, jobb, ha magadnak készíted el, mert sosem tudhatod, hogy a pult alatt mennyi cukorszirupot és még ki tudja, mit lódítottak bele…

A kalóriaszegény italozás egyik nagy nyári slágere a vodkaszóda lime-al. Könnyen elkészítheted, nem kell hozzá más, csak egy feles vodka, négyszer ennyi szóda, és 1-2 lime leve. 75 kalória, 0 gramm szénhidrát. Jól hangzik, nem?

Ugyanígy kikeverheted saját cukormentes margaritádat. Amire szükséged lesz: egy feles tequila, majdnem ennyi lime-lé, 30 ml narancslé, 1 teáskanálnyi agavé szirup (vagy más édesítő a cukor helyettesítésére), és egy gerezd lime. 1 teáskanál agavé 21 kalóriával és 5 gramm szénhidráttal viszi a prímet.

Az inkább a csajok körében ismerős (és leginkább a Szex és New York-ból ismerős) rózsaszín Cosmopolitan koktél 200 kalóriás verzióját pedig úgy készítheted el házilag, hogy a narancslikőr helyett szódavizet használsz. Így a recept a következőképpen fest: egy feles citromízű vodka, szódavíz, egy gerezd lime leve, és egy löttyintésnyi áfonyalé, épp csak ijesztésnek.

cranberry-juice-diuretic.jpg

MINDENFÉLE ADALÉKOK

Valójában ezek határozzák meg, hogy egy-egy kevert ital mennyi kalóriát és makrotápanyagot tartalmaz. A szirupok, gyümölcslevek és édes üdítők legtöbbje üres és értéktelen kalóriát tartalmaz, amelyekre semmi szükséged. Íme néhány kalóriaszegény alternatíva értékei (1 pohár egységre):

  • Lime-lé: 20 kalória, 7 g szénhidrát
  • Szódavíz: 0 kalória, 0 gramm szénhidrát
  • Diétás áfonyalé: 5 kalória és 2 g szénhidrát
  • Diétás citromos ice tea: 5 kalória
  • Diétás szénsavas üdítők: 0 calories and 0 g szénhidrát
  • truvia (sztevia alapú sziruphelyettesítő): 0 kalória és 0 g szénhidrát