Kellemeset a hasznossal: a 8 legjobb természetes édesítő

Ezek a cukor legsokoldalúbb növényi eredetű helyettesei, amelyek alacsony kalóriatartalmuk mellett számos más egészségmegőrző hatással bírnak! Ha tehetjük, miért ne üssünk több legyet egy csapásra?

                                           

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) és az Amerikai  Élelmiszer- és Gyógyszerfelügyeleti Hatóság (FDA) álláspontja a felnőttek napi hozzáadottcukor-fogyasztásával kapcsolatban egyaránt 50 gramm (kb. 12 teáskanál). És bár mi magyarok ebben állítólag éppen nem járunk élen, azért mindig lehet javítani az arányokon, a gyerekekre pedig különösen kell figyelnünk. Szerencsére számos, a cukorhoz hasonló érzetet és hatást kiváltó, ám annál egészségesebb alternatíva kínálkozik, amelyek segíthetnek az édesség utáni vágyunk csillapításában.

Az agy az édességfogyasztást boldogságérzettel jutalmazza, függetlenül attól, hogy az édesség milyen forrásból származik. Akik például a cukrozott üdítőket mesterségesen édesítettekre váltják, hajlamosabbak kevesebb cukrot és kalóriát bevinni, és eredményesebbek a  fogyásban.

Az FDA a magas intenzitású mesterséges édesítőket, mint amilyen az aszpartám és a szukralóz, az ún. adalékanyagok közé sorolja. Ezeknek egészségtani hatásai valóban sok kérdőjelet tartalmaznak még, és az elmúlt évtizedekben számos kísérletet végeztek rágcsálókon és embereken egyaránt, de toxikus vagy rákkeltő hatása az emberek esetében nemigen nyert tudományos bizonyítást.

A cukoralkoholok, mint amilyen a gombákban és egyes gyümölcsökben előforduló eritritol és a magyarul nyírfacukor néven ismert xilitol, alacsony kalóriatartalmú növényi eredetű szénhidrátok a hagyományos kristálycukor kiváltására. Szintén növényi eredetű a jázminpakóca (más néven édesfű) nevű őszirózsaféléből nyert stevia, valamint a szerzetesek körtéjének kivonata. Cukorbeviteled csökkentésére legjobban teszed, ha ezekhez hasonló természetes eredetű édesítőket választasz.

honey_0.jpg

MÉZ

Nem csak a köhögés kellemes enyhítője, de hatékony gyulladáscsökkentő és antimikrobiális tulajdonságokkal is bír. Kész főnyeremény!

Kalória: 64 (evőkanalanként)

maplesyrup_0.jpg

JUHARSZIRUP

Tudományos kutatások szerint több tucat egészségmegőrző vegyületet, köztük antioxidánsokat, gyulladáscsökkentőket, valamint értékes ásványi anyagokat.

Kalória: 52 (evőkanalanként)

yacon.jpg

YACON, AZ INKAGUMÓ

Az inkák által táplálékként és gyógynövényként is használt gumóból készült szirup is egészséges édesítő, alacsony kalóriatartalma mellett a vércukor- és koleszterinszint egyensúlyának megőrzésében segít, ráadásul máj- és béltisztító hatása is ismert. Számos frukto-oligoszacharidot tartalmaz, amely a bélben található jótékony baktériumokat táplálja.

Kalória: 21 (evőkanalanként)

molasses.jpg

MELASZ

A répa- és nádcukorgyártás melléktermékét korántsem szabad alábecsülünk. Gyorsítja a bélműködést, és hasznos ásványi anyagokat tartalmaz.

Kalória: 58 (evőkanalanként)

stevia.jpg

STEVIA

A cukornál mintegy 200-szor édesebb, ráadásul gyulladáscsökkentő hatása is ismert.

Kalória: 0

monkfruit.jpg

A SZERZETESEK KÖRTÉJE (LUO HAN GUO)

A Kínában és Thaiföldön őshonos gyümölcsből nyert kivonat is 300-szor édesebb a sima kristálycukornál, ráadásul teljesen kalóriamentes!

Kalória: 0

DATOLYACUKOR

A szárított datolyából készült cukor és szirup tele van vitaminokkal, ásványi anyagokkal és antioxidánsokkal.

Kalória: 15 (evőkanalanként)

 

coconutsugar.jpg

 

KÓKUSZCUKOR (PÁLMACUKOR)

Mit nem készítenek manapság kókuszból? A kókuszvirág nektárjából készült édesítő inulin nevű prebiotikus rostban gazdag, és a kristálycukorhoz képest (58) alacsony a glikémiás indexe (35).

Kalória: 10 (evőkanalanként)

Kövess minket Facebookon is!

https://www.facebook.com/muscleandfitnesshungary