Vajból építkezni

Pakolj be még több fehérjét az edzés utáni menüdbe ezekkel a dió- és mogyoróvajakkal.

A földimogyoró nem az egyetlen mogyoróféle, amiből vajat készítenek és beilleszthető a diétába. Majdnem minden csonthéjasból kapsz kenhető változatot a boltban készen arra, hogy süss belőle valami finomat vagy újratölts vele egy nehéz edzés után. „Ezek a termékek nagyszerű kiegészítők az edzés utáni ételekhez vagy turmixokhoz, mert sok bennük a fehérje és az esszenciális összetevő, például az E- és B6-vitamin, a folsav, a magnézium, a cink és a kKálium.” - mondja Jordan Mazur dietetikus, aki a San Francisco 49ers étkezési koordinátora. Itt a segítség, hogy megtaláld a terveidbe illő vajat.

 FÖLDIMOGYORÓVAJ 
A legismertebb és legkedvezőbb árú mogyoróvaj (habár a földimogyoró igazából hüvelyes, nem csonthéjas), a mandulavajjal együtt a legmagasabb fehérjetartalommal bír. Ezen kívül tartalmaz E-vitamint, niacint, folsavat, magnéziumot, cinket és vasat is.
 FEHÉRJE:  2 ek 7 gramm fehérjét tartalmaz

 PEKÁNDIÓVAJ 
Mindenféle édesítő nélkül a pekándió természetes íze édessé teszi a belőle készített vajat, és nagyszerű rostforrás. Sok benne az ásványi anyag és a fitokemikália (növényi tápanyag), amit összefüggésbe hoztak a rák- és a szívbetegségek megelőzésével.
 FEHÉRJE:  2 ek. 3 g fehérjét tartalmaz

 MANDULAVAJ 
A mandula nagyszerű E-vitamin, magnézium és mangán forrás. Sok rostot, rezet, foszfort és riboflavint is tartalmaz. Akik nem fogyasztanak tejtermékeket, azoknak fontos, hogy a mandula tartalmazza a legtöbb kálciumot a csonthéjasok közül, és csökkenti a szívbetegségek kockázatát.
 FEHÉRJE:  2 ek. 7 g fehérjét tartalmaz

 PISZTÁCIAVAJ 
Valószínűleg át kell kutatnod érte az egész bioboltot, de a pisztáciavaj megéri a vesződést, mert kevés kalóriát és sok rostot tartalmaz (30 grammban 3 gramm). Ezen kívül a pisztáciában sok az antioxidáns is, például a lutein és a zeaxantin, amik a rikítóan zöld színét is adják.
 FEHÉRJE:  2 ek. 6 g fehérjét tartalmaz

 DIÓVAJ 
A dió egy igazi erőbajnok a csonthéjasok között. Antioxidánsokat és omega-3 zsírsavakat is tartalmaz, mint például a linolénsav, ami csökkenti a koleszterinszintet, és javítja a vérnyomás értékeit. Nem tartalmaz olyan sok fehérjét, mint más mogyorófélék, de sok más előnye miatt megéri.
 FEHÉRJE:  2 ek. 4 g fehérjét tartalmaz

 KESUDIÓVAJ 
A kesudióban kicsit kevesebb a zsír és a fehérje, mint az előzőekben, de így is sok vitamin és ásványi anyag van benne, például kalcium, vas, magnézium, kálium és cink. Kutatások szerint a kesudió fogyasztása növeli a HDL (jó) koleszterin szintet, ami hozzájárul az egészséges szívműködéshez.
 FEHÉRJE:  2 ek. 5 g fehérjét tartalmaz