A nagy túlélő étrend, avagy mit (t)együnk zombitámadás esetén

Tegyük fel, hogy sírjaikból kikelt élőholtak árasztják el a Földet, hogy valóra váltsák az igazi apokalipszisről szóló rémálmainkat! Készüljünk fel a legrosszabbra, garantáltan túlélő leszel ezzel az étrenddel!

Bemásznak az ablakokon, hogy elkapjanak mindenkit, aki az útjukba kerül – elözönlik a várost, és birtokukba veszik az utcákat, a zombik visszatértek, és rád vadásznak!

Feldúlták és kipusztították az egész város, minden edzőterem és boltocska összedőlt (Neeeee!). Te villámsebességgel összepakoltad a legfontosabb dolgaidat és épp a menedéket nyújtó magaslatok felé rohansz. A zombitámadás teljesen kimerített, minden porcikád fáj, de elhatároztad, hogy te bizony nem leszel az áldozatuk. Zombi-gyilkosként most kell megmutatnod, hogy mit tudsz!

Néhány hónappal ezelőtt az emberi civilizáció még a csúcsán volt, semmilyen jel nem mutatkozott egy ekkora katasztrófára. A hirtelen jött támadás előtt, a te életed és edzéseid is a szokásos mederben folytak, egyre közelebb kerültél céljaidhoz. Ma pedig? Egy edzőterem sem maradt épen, a napi egészséges fogások elkészítése tovatűnt luxusnak tűnik csupán. A szegényes alapélelmiszereken történő vegetálástól pedig nagyon hamar lefogytál és izmaidnak is annyi. Mindez a hirtelen jött fehérje-hiány és a jóval kevesebb kalória számlájára írható. Míg egykor Hulkra hasonlítottál, most leginkább úgy nézel ki mint egy pálcikaember.

Azonban soha ne add fel, így is követni lehet a megfelelő étrendet és vissza lehet hozni azt a kidolgozott izomzatot, egyszerű, saját testsúlyos gyakorlatokkal.

Szénhidrátok

Bármilyen vészhelyzet esetén, a titok nyitja az elkészítés! Nagyon fontos, hogy egy ilyen extrém szituációban is ellásd tested a legfontosabb tápanyagokkal, hiszen nem tudhatod, milyen körülményekkel kell majd szembenézned. Mielőtt végleg el kell hagynod féltve őrzött otthonodat, próbáld meg felturbózni az addigi szénhidrát, zsír, és fehérje beviteledet. Ez remélhetőleg kitart majd addig amíg legközelebb szénhidrát közelbe jutsz. A következő feltöltési fázisban, ami 4 nappal a szervezeted teljes kiürülése előtt következik be, gondoskodj arról, hogy növeld a napi szénhidrát mennyiségét annyira, hogy a napi kalória 60%-át abból fedezd, ám eközben figyelj arra is, hogy minél kevesebb zsírt fogyassz, és minél többet pihenj. Testednek ugyanis sokkal több energiára lesz szüksége a túléléshez. A szénhidrát bevitel növelése egy okos stratégia az energiaszint növelésére, amiért az izmaid is hálásnak lesznek, hiszen gyanítjuk, hogy nem akarsz fűbe harapni az első zombikkal történő összecsapásodnál.

Ha az első kritikus szakaszt átvészelted, továbbra is tartsd a szénhidrátbeviteled olyan szinten, hogy a bevitt kalóriamennyiség 45%-át fedezze. A cél érdekében fogyassz minden nap gabonaféléket, granola szeleteket, sós ropogtatni valókat, energiaszeleteket, és sűrített tejet, aminek rendkívül hosszú a tárolási ideje, és egy adagban 26 gramm szénhidrát található. Az energiaszeletekről pedig érdemes tudni, hogy könnyen emészthető szénhidrátokból épülnek fel.

 

Fehérje

Miután a támadás után az összes élelmiszerbolt teljesen kifosztva, üresen tátong, nincs mese, a természetben megtalálható forrásokkal kell fedezned napi fehérjemennyiséged. A vacsora ott vár téged pár lépésre, csak ragadj meg egy puskát, vagy egy íjat! Őz, nyúl, hal, esetleg mókus, számtalan lehetőség vár rád! Körülbelül 150 gramm őzhús mindössze 170 kalóriát tartalmaz, fehérjében viszont roppant gazdag, 34 gramm található benne, és tele van komplex B-vitaminnal és vassal, amik hozzájárul a szervezet energiaszintjének egyensúlyban tartásához, magyarán nem leszel túl kimerült és fáradt szembeszállni egy életedre törő élőhalottal. Amikor tehát már korog a gyomrod az éhségtől, bátran fogyassz vadhúst. A nyúl is remek opció, szintén bővelkedik fehérjében, komplex B-vitaminban, valamint antioxidánsokban.A nyúl mellett a mókus sem elhanyagolható lehetőség, egy nagyobb adagban 25 gramm fehérje található.

Túlélőcsomagodnak azonban olyan fehérjeforrásokat is tartalmaznia kell, amik nem romlandóak. Amikor végső kétségbeesésedben a boltban cirkálsz, keress fehérjeport, babkonzervet, húskonzervet, magvakat, protein szeletet, és mogyoróvajat. A húskonzerv talán nem hangzik olyan jó, de amikor épp az életedért futsz és nincs sok választásod, akkor igazán értékes fehérjeforrásnak számít. Fegyverkezz fel tonhal, lazac, csirke, pulyka, sőt marhahús konzervvel is!

A tartós élelmiszerek másik előnye, hogy nagyon könnyű a szállításuk és több hónapig, vagy akár évekig is elállnak felbontás nélkül.

Zsírok

Mivel magas fizikai igénybevételnek leszel kitéve, elengedhetetlen, hogy rendelkezz a megfelelő zsírtartalékkal. Napi kalóriabeviteled 20%-nak kell zsírokból származnia, ez pont ugyanaz az arány, mint amit egy ilyen hirtelen jött csapás előtt is ajánlott fogyasztanod. A zsírok fajtáit nem kell kizárólag az egészséges zsírokra korlátoznod, a telített zsírsavak ugyanis jó hatással vannak a tesztoszteron-szintedre, ami, ha megemelkedik, elősegíti a könnyebb izomépítést. Gondoskodj tehát arról, hogy a naponta elfogyasztott kalória mennyiséged 5-10%-át telített zsírsavak tegyék ki!

Antioxidánsok

A túlélő üzemmód egyet jelent a stresszes életformával, ami természetesen negatív hatással van az egészségedre, még nehezebbé teszi a túlélést. Elhomályosítja a gondolkodásodat, legyengíti az immunrendszered, és csökkenti a fizikai erőképességet, ami elég nagy hátrány ha például épp egy zombival harcolsz, aki le akarja harapni a lábad. Ezért fontos, hogy legyen kéznél olyan élelmiszer, ami gazdag antioxidánsokban, vagy ha nincsen kéznél, akkor találj! Az antioxidánsok segítenek ellensúlyozni a a szabad gyököket ért csapást, főleg ha ez a csapás stresszből fakad. Amikor a vadonban élsz, járj nyitott szemmel és keress sok szedret, kék áfonyát, epret, spárgát és gyermekláncfüvet. Ha tudsz még a város elhagyása előtt pakolj be némi szárított zöldséget, mint például az édesburgonya és a répa, valamint szárított gyümölcsöt.

Ne feledkezz meg a különböző multivitaminokról sem, amik extra tápanyaggal látják el a szervezeted ínséges időkben.

Elektrolitok

Ne feledd, hogy élelem nélkül akár egy hónapig is kihúzod, de folyadék nélkül csupán három napig! Legyen nálad annyi üveges ásványvíz, amennyit csak magaddal tudsz vinni, és ha kifogysz a tartalékokból akkor, bátran forralj folyóvizet. Az ajánlott napi folyadékbevitel mennyisége körülbelül 3 liter. Ha úgy érzed, hogy nagyon szomjas vagy, valamint nem tudsz megszabadulni egy görcsös fejfájástól, akkor bizony dehidratált vagy. A kiszáradás elkerülésének érdekében mindig legyen nálad elektrolit tabletta, amit egyszerűen fel tudsz oldani egy kis vízben.

Íme egy minta étrend, hogy segítsünk elindulni:

Reggeli:

  • Fehérje turmix
  • Szárított müzli/magvak
  • Sűrített tej

Tízórai:

  • napon tartósított marhahús
  • szárított gyümölcsök
  • magvak

Ebéd:

  • Tonhalkonzerv
  • sós rágcsálnivaló
  • fehérjeturmix

Uzsonna:

  • granola szelet
  • csirkehúskonzerv

Vacsora:

  • borjúhús
  • zöldségkonzerv
  • babkonzerv

És végül, de nem utolsósorban...sok szerencsét! Ha megalapítod a túlélők kolóniáját, akkor te leszel az erőd kapitánya, ha megvan hozzá a megfelelő vadászati képességed. Halmozz fel sok tartós élelmiszert, és igazságosan oszd szét őket a csoportod között. Izmaidat pedig ne áldozd fel semmi áron!