Ha unod a tejet

Amennyiben a sima tejre rá sem tudsz nézni, ezekkel könnyedén tudod helyettesíteni.

A tej korán sem egyeduralkodó ital a testépítésben, számos alternatívája létezik. A tehén lecserélhető dió- és gabonafélékkel, magokkal vagy akár rizzsel is. Egy felmérés szerint az amerikaiak 21 százaléka egyre több tej helyettesítőt vásárol. Ráadásul a mandulatej, a rizstej vagy a kókusztej sokkal megfelelőbb ital a vegetáriánusoknak és a laktózra érzékenyeknek is.

Nézzük pontosan mik is ezek az alternatív italok! Lehet, hogy holnap már ezek közül öntesz a sékeredbe edzés után.

MANDULATEJ

A mandulatejet hámozott mandulából készítik, amit vízzel pépesítenek, majd leszűrik. Még az édesítetlen mandulatejnek is édeskés íze van. Egy csésze édesítetlen mandulatej 30 kalóriát, 2,5 gramm zsírt és 1 gramm proteint tartalmaz.

Előnyei: Kevesebb kalóriát tartalmaz, mint a többi tej, valamint gazdag E, A és D vitaminban illetve kalciumban is.

Hátrányai: A szűrés miatt kevés rostot és proteint tartalmaz.

Felhasználható: kávéba, gabonapehelyre, turmixba

Turmix recept: 1 csésze édesítetlen mandulatej, 1 mérőkanál csokis whey protein por, 1 evőkanál mogyoróvaj, 1 banán

SZÓJATEJ

A szójatej volt az egyik első fecske a tej alternatívák között. Áztatott, majd megfőzött szójababból készül, ami aztán leszűrnek. Édeskés ízű, de néhány márkánál a tofu ízét is felfedezhetjük. Egy csésze szójatej 131 kalóriát, 4 gramm zsírt, 15 gramm szénhidrátot és 8 gramm proteint tartalmaz.

Előnyei: Ugyanannyi proteint van benne, mint a tehéntejben, valamint káliumot is tartalmaz, ami az izomgörcsök megelőzése miatt fontos.

Hátrányai: Tanulmányok szerint a túl nagy szójabevitel rossz hatással van a tesztoszteron szintre.

Felhasználható: kávéba, gabonapehelyre, turmixba

Turmix recept: 1 csésze szójatej, 1 csésze fagyasztott áfonya, negyed csésze zab, 1 mérőkanál whey protein por

KÓKUSZTEJ

A kókusztejet szűrt vízből és a kókusz levének keverékéből készítik. Egy csésze kókusztej 80 kalóriát, 5 gramm telített zsírt és 7 gramm szénhidrátot tartalmaz.

Előnyei: Nincs benne sok kalória, valamint az alternatívák közül ebben van a legkevesebb nátrium.

Hátrányai: Sajnos telített zsírsavat tartalmaz, azonban nem túl sokat, csak 5 grammot adagonként. Ez kevesebb, mint 8 százaléka a maximális napi bevitelnek.

Felhasználható: turmixba, gabonapehelyre, zabpehelyre, kávéba, sűrítőként is használható

Turmix recept: 1 csésze kókusztej, 1 mérőkanál whey protein por, egy kis szeletelt mandula és zab

KEFIR

A kefir egy különleges tejtermék, ami az ivójoghurthoz és a görög joghurthoz hasonlítható. Ha számodra túl nagy a tehéntej zsírtartalma, ihatsz zsírmentes kefirt. Egy csésze 90 kalóriát, 12 gramm szénhidrátot és 11 gramm proteint tartalmaz.

Előnyei: A kefir tele van probiotikumokkal, ami jó hatással van a bélrendszerre. Ezen felül a kefir kiváló B12 és K2 vitamin, kalcium, magnézium és folsav forrás.

Hátrányai: Egyetlen hátránya az íze: savanyú.

Turmix recept: 1 csésze zsírmentes kefir, 1 csésze zsírmentes vanília ízű görög joghurt, 1 mérőkanál whey protein por, fél csésze áfonya

 

RIZSTEJ

A rizstej nagyon egyszerűen készül főtt rizsből és vízből, valamint enzimekkel a benne lévő keményítőt cukorrá alakítják. Könnyű és édes ital. Egy csészében 70 kalória, 2,5 gramm zsír és 11 gramm szénhidrát van.

Előnyei: A rizstej nagyon gyorsan felszívódik. Igyál egy pohárral edzés után, hogy izmaid feltöltődjenek. A rizstej hipoallergén és általában jó kalcium és D vitamin forrás.

Hátrányai: Szénhidrát tartalma probléma lehet.

Felhasználható: pékárukban