Bocsánatos bűnök

Válassz finom, mégis egészséges ételeket a csalónapra is!

A DIÉTÁZÁS NYŰGJE

Lássuk be, diétázni szálkásításkor nem a legkellemesebb dolog, de a mennyei csalónap mindig ott lebeg a szemünk előtt. Mivel pontosan tudjuk, mit érzel, megosztunk veled néhány trükköt, hogy ezeken a napokon valóban ne kelljen lemondanod kedvenc ételeidről, és mégis hatékonyan szálkásíthass!

NE FÉLJ A SZÉNHIDRÁTTÓL!

Tudományos kutatások kimutatták, hogy a szénhidrátok befolyásolják az éhség és jóllakottság érzéséért felelős leptin nevű hormon szintjét a szervezetben. Alacsony leptinszintnél a gyomrunk korogni kezd, és a jól ismert éhséget tapasztaljuk. Ha makrotápanyagokban gazdag ételt eszel, a leptinszinted megemelkedik, a korgás elmúlik, és nyomban teltséget érzel. A vér inzulin- és glükózszintjének megemelkedésével a leptinszint is emelkedik, az alacsony szénhidráttartalmú ételek fogyasztása azonban ezzel ellentétes hatást vált ki. Fontos, hogy aki szénhidrátban szegény étrendet követ, a csalónapon a hiányzó kalóriákat szénhidráttal pótolja. Egy átlagos szénhidrátszegény diéta a testsúllyal arányban kilónként 1 gramm szénhidrátot ír elő. A csalónapban ennek négyszeresét is elfogyaszthatod.

CSÍNJÁN A ZSÍRRAL!

Az alacsonyabb zsírtartalmú szénhidrátok gyorsabban emésztődnek, mert a zsír lassítja a szénhidrátok feldolgozását. És mivel az inzulin fontos szerepet játszik a leptinszint megemelkedésében, sok szénhidrátot kell fogyasztani. Következésképpen a plusz bevitt zsír ahelyett, hogy energiaként hasznosulna, inkább elraktározódik, azaz hízást eredményez.

SEGÍT A ROST

Természetesen egy szénhidrátos napon sem szabad megfeledkeznünk az olyan ételek áldásos hatásairól, mint a zabkása, a teljes kiőrlésű kenyér, és a barna rizs. Ezek magas rosttartalmuk miatt teltségérzetet adnak, és segítenek a fogyásban.

KEVESEBB GYÜMÖLCSÖT!

A gyümölcsökben ugyan sok a cukor, de ne feledjük, hogy fruktóz formájában, amit az izmok közvetlenül nem tudnak hasznosítani. Azaz, a cukor emésztésekor a fruktóz egyenesen a májba jut, és ott glikogénné alakul. Mihelyt azonban a máj eléri a maximális glikogénszintet, attól kezdve a fruktózt is zsírrá alakítja. Egy szénhidrátos napon megeshet, hogy a máj telítődik glikogénnel, ezért ügyelj, hogy legfeljebb 3-4 alkalommal fogyassz gyümölcsöt, és azt is inkább a nap elején.

FŐ A RENDSZERESSÉG

Ha előre tudod, melyik napon veheted lazábbra a diétát, akkor mindig jó érzéssel tölt majd el a reményteli várakozás, ami megkönnyíti az ínségesebb napokat. Fontos, hogy sose hagyd ki a csalónapot, mert egyszer csak besokallsz, és akkor aztán semmi sem ment meg az egész napos zabálástól!

CSAK MÉRTÉKKEL!

Persze a csalónap önmagában nem egyenlő a végeláthatatlan eszem-iszommal. Mindig ügyelj arra, hogy mit és mennyit eszel, mert könnyen a tévé előtt találhatod magad egy zacskó chips-szel!