5 fűszer a zsír ellen

Fűszerrel a zsír ellen

Szálkás és izmos akarsz lenni? Pörgesd fel az anyagcserédet ezzel az 5 fűszerrel!

A fantasztikus ötös

A rendszeres testedzés és a megfelelő táplálkozás az anyagcsere lendületben tartásának legbiztosabb módszere. De akad néhány olyan fűszer, amely egyrészt feldobja – a néha kissé egyhangú – izomépítő menüdet, ráadásul az anyagcserédet is a megfelelő irányba lendíti. Nyilván nincsenek csodák, és nem az ész nélküli ízesítés a megoldás, de akad néhány olyan fűszer, amely bizonyítottan támogatja a zsírfeleslegtől való szabadulást – néhány egyéb jótékony hatással egybekötve. Így nem csupán az ételeidet, de a testedet is tökéletesítheted ezzel az 5 nagyszerű fűszerrel.

cayenne-pepper.jpg

CAYENNE BORS
A cayenne bors a kapszaicin tartalmának köszönhetően képes magasabb sebességbe kapcsolni az anyagcserédet – ez az a hatóanyag, ami a szádba, vagy a bőrödre kerülve csípő-égető érzést kelt. A kapszaicin thermogén hatása már széles körben ismert (ez a testben előidézett hőtermelő folyamatok fokozása), ez pedig nyugalmi állapotban is gyorsabb anyagcserét és magasabb elégetett kalóriamennyiséget jelent. A kutatások szerint a thermogenezis révén a kapszaicin akár 5%-al gyorsabb anyagcserét is jelenthet még akár órákkal az elfogyasztását követően is, illetve az eredmények alapján akár 16%-al is fokozódhat a testzsír oxidációja, ugyanis hozzájárul a zsíranyagcsere aktívabbá tételéhez is.

Tipp: A cayenne bors kiválóan használható a húsok, vagy a halfélék ízesítéséhez, illetve pirított magokkal kombinálva is fokozhatod a fehérjedús ételeid ízélményét. Kevésbé ismert, de a magas kakaótartalmú feketecsokoládéval kombinálva a pikáns kombináció kimondottan jó hatást képes gyakorolni a szerelmi életedre is.

ginger.jpg

GYÖMBÉR
A gyömbér egy rendkívül sokrétűen felhasználható fűszer- és gyógynövény, bár a legtöbben már inkábba  feldolgozott formájával találkoznak. Számos formában találkozhatunk vele: létezik porítva, olajként, teaként, fűszerkeverékek részeként, kapszulázva és még hosszú a lista. Csípős ízű, és többnyire az emésztési nehézségek enyhítésére használják. A gyömbér gyógyszerészeti szemmel nézve is egy igazi kincsesbánya a különösen magas antioxidáns tartalma miatt. Az anyagcsere gyorsító hatása a gingerol nevű aktív összetevőjéből ered, mely a chili paprika csípősségét adó kapszaicinhez hasonlít. A túlsúlyos emberekkel végzett kutatások során gyömbérrel is kísérleteztek, és fokozott thermogenezist tapasztaltak – azaz a testük hőtermelése némiképpen megemelkedett, és ezáltal extra kalóriákat égettek el. Az állatkísérletek is bizonyították, hogy a rendszeresen az étrendbe csempészett gyömbér jelentősen fokozni képes az anyagcserét, továbbá támogatja a zsíranyagcserét – egyben az elraktározott zsír felszabadítását és energiaként történő felhasználását.

Tipp: Forrázd le a friss gyömbért, vagy egyszerűen szórj gyömbérport egy pohár forró vízbe – ezzel alaposan felpörgetheted az anyagcserédet. A sült ételeidre is reszelhetsz friss gyömbért, illetve a mártásokat is megbolondíthatod némi hozzáadott gyömbérporral.

turmeric_1.jpg

KURKUMA
Botanikailag a kurkuma a gyömbér rokona, és az Indiából származó curry egyik legfőbb összetevője. Az aranysárga fűszer legfőbb aktív hatóanyaga a kurkumin, mely igen erős gyulladásgátló és antioxidáns tulajdonságokkal rendelkezik, ezáltal segíthet megelőzni és leküzdeni a szívproblémákat, rákot, depressziót és a korral járó neurodegeneratív betegségeket. Bár egyelőre csupán állatkísérletekkel bizonyították a hatásosságát, de bizakodóak lehetünk az anyagcserét fokozó és a zsírvesztést támogató hatásával kapcsolatban. A rendszeres fogyasztása ajánlott felhalmozódott testzsír csökkentéséhez, mivel kordában tartja az inzulincsúcsokat és az éhségért felelős leptin hormon szintjét – leginkább ez a két tényező képes befolyásolni a zsírraktárak gyarapodását.

Tipp: A kurkumával ízesíthetsz sokféle levest, de pikánssá teheti a köretként fogyasztott rizst, vagy akár a rántottádnak is segíthet szintet lépni. Nagyszerűen feldobja a pirított zöldségeket, és akár a fehérjében gazdag, de kalóriában szegény, sűrű és laktató smoothie turmixodba keverve igazi „zsírégető étkezéshelyettesítő csodakoktélt” hozhatsz össze vele.

spices-lean-holidays.jpg

FAHÉJ
A szinte minden háztartásban a polcon lévő fahéj sokkal többre képes, mint „csupán” az édességek mennyeivé tétele. Manapság a fahéj több hasznos tulajdonsága miatt is a reflektorfénybe került. A II-es típusú cukorbetegségnél csökkenti a vércukor, a trigliceridek, a „rossz” és a teljes koleszterin szintjét, illetve a vérnyomást. A hatékonysága abból ered, hogy képes az inzulin hatásmechanizmusát utánozni, tehát a glukózt a sejtekbe továbbítani. Ez magyarázza a fahéj anyagcserénkre gyakorolt hatását is – ha a testünk hatékonyabban képes feldolgozni a cukrot, akkor azt a szervezet kisebb arányban fogja zsírként elraktározni.

Tipp: Meghintheted fahéjjal az otthon készített pattogatott kukoricádat, de izgalmassá teszi egy almaszelet, vagy egy csésze görögjoghurt ízét is. Ha némi cayenne borssal kevered el, akkor ezzel a bátrabb, pikánsabb keverékkel még tovább pörgetheted az anyagcserédet.

cumin-seeds-1109.jpg

KÖMÉNY
A kömény az egész világon rendkívül elterjedt fűszernövény, de sokan csak módjával használják, vagy éppen kerülik az erőteljes íze miatt. Bár az anyagcserét fokozó hatását még nem vizsgálták igazán széles körben (legalábbis más fűszernövényekhez képest meglehetősen korlátozottan), de például egy túlsúlyos hölgyekből álló csoportnál a napi szintű köményfogyasztás csökkentette az éhgyomri koleszterin, triglicerid és a „rossz” LDL koleszterin szintjét, illetve javult a HDL, azaz a „jó” koleszterin szintje. A testsúly, a testtömegindex (BMI), derékbőség és a testzsírszázalék is jelentősen csökkent. Az ok, hogy a kömény fitoszterolokat tartalmaz, melyek olyan növényi összetevők, amik gátolják a koleszterin felszívódását a szervezetben.  A kutatók szerint az is hozzájárult a testsúlycsökkenéshez, hogy a kömény időlegesen fokozta az anyagcserét – hasonlóan a csípős fűszerek hatásához.

Tipp: Porított köményt használhatsz sokféle fűszerkeverékben, melyekkel ízesítheted a leveseket, húsokat, de nagyszerű ízt ad egy tál curry-nek, vagy akár egy tüzes chilis babnak is.

 

A természet egyébként számos más természetes "zsírégetőt" adott nekünk számos gyümölcs, vagy más növények formájában. Bár vitathatatlan, hogy a legtöbb inkább koncentrált formában igazán hatékony, hiszen mire a zsíranyagcsere fokozásához elegendő hatóanyagot juttatnánk be velük, addigra a rengeteg gyümölcs elfogyasztásával a fogyást lehetetlenné tévő mennyiségű kalóriát is elfogyasztottunk. A koncentrált kivonatok ellenben kimondottan azokat a hatóanyagokat tartalmazzák - extra kalóriák nélkül -, amik energizálnak és fokozzák a zsíranyagcserét.