3 trükk a szálkásításhoz

Formába lendülni nem egyszerű, tedd könnyebbé egy szakértő tanácsaival. Egy amerikai esettanulmány, de ránk ugyanúgy vonatkozik!

A tél hónapjait hibernációban töltötted – de hívjuk inkább tömegelős időszaknak. Az óra ketyeg és itt a tavasz, a nyár: kezded érezni a nyomást, hogy lefogyj és beszálkásíts. Itt ideje magasabb sebességbe kapcsolni.

Számolod a kalóriákat, eszed a fogyis kaját és egyre intenzívebben edzel – mindent jól csinálsz, de valahogy lassan jönnek az eredmények. Ideje górcső alá venni mindent: az életviteled nagyban befolyásolhatja az eredményeket. Amikor az életvitelről beszélünk, arra gondolunk, mi újság a konyhádban, az irodai környezetedben és a kedvenc élelmiszerboltodban.

Persze, tudjuk, mit mondasz: „Mi köze mindennek a strandformámhoz?”

Dr. Brian Wansink (AKA, az étel Sherlock Holmes-a), a Cornell Food és Brand Lab igazgatója illetve az USDA Center for Nutrition Policy and Promotion ügyvezető igazgatója 2007-2009 között. Leültünk ezzel a szakértővel néhány belsős tippért, hogy könnyebben formába lendülhessünk a szezonra.

Ha mélyebben meg akarod vizsgálni ezeket a tippeket, keresd Dr. Wansink Slim by Design című könyvét, amely bevezet a tudományos tényekbe, hogy hogyan befolyásolja a környezetünk a testalkatunkat. Az ő megközelítése nem csupán egy olyan átlagemberre vetíthető, aki le akar dobni néhány kilót az egészsége érdekében – de rád is, aki esetleg egy olyan izomagyú vagy, aki nem fogyizik, hanem szálkásít.

TEDD A KONYHÁDAT KEVÉSBÉ KÉNYELMESSÉ

Tedd „hízásbiztossá” az életteredet, főleg a konyhádat – ez a folyamat első lépése. „Minél többet lógsz a konyhában, annál többet fogsz enni” mondja Dr. Wansink. Azért lógsz a konyhában, mert van ott egy kényelmes szék és egy TV, vagy akad ott bármi más, ami miatt szeretsz ott lenni? Szabadulj meg mindentől, ami ott tart, és spórolj meg magadnak átlagosan napi 18 percet, hogy még többet kajálhass – főleg, ha tényleg kevesebbet töltesz a konyhában.

A kaja a konyhapulton az arcodba harsogja: EGYÉL MEG! Te pedig megeszed, mert ez teljesen normális reakció, ha ott az étel az orrod előtt. Ha elpakolod az ételt a konyhapultról, akkor megintcsak kalóriákat spórolhatsz. A másik, hogy amit először meglátsz, ha kinyitod a hűtő ajtaját, arra rá is röppensz. Tehát forgasd át a hűtőt, és az első látható sorba pakold az egészségesebbeket.

„Tegyük a konyhánkat kevésbé kényelmes „váróteremmé” és tegyük láthatatlanná a csábító ételeket – ez segít kevesebbet enni” mondja Wansink. A konyha átfésülésével elérhetjük, hogy a dolgunk miatt menjünk a konyhába – főzzük többet és főzzünk egészségesebben. A vasárnapi főzőcskézés sokkal egyszerűbbé válik. És amikor főzöl, és előre kiporciózod az adagokat, figyelj oda, mennyit raksz oda magadnak. Egy nagyobb adag étel lehetőséget ad, hogy többet egyél, mint kéne – átlagosan 22 százalékkal többet.

ÉTELHORDÓ

Ha nem készíted oda az ebéded minden nap, akkor az a napnál is világosabb, hogy miért nem fogysz. Ha a gyomrod ebédidőben már saját magát marja, akkor olyan éhes leszel, hogy szívesebben választasz valamit, ami nem túl egészséges és tele van kalóriákkal. Az ebédidővel kapcsolatos tanulmányaiból Dr. Wansink mondta: „Ha eljön a húsvét, akkor általában a felnőtt ételhordósok az aranyérmesek. Még a többnyire odakészített sütikkel egybevetve is jobban étkeznek és kevesebbet esznek.”

Azokon a napokon, amikor elfelejted odakészíteni az ebéded, és ott van lehetőségnek az étkező, kezdj a tálcára rakott gyümölcsökkel. Dr. Wansink készített egy tanulmányt, amelyben a „menzásoknak” a sor elején gyümölcsöt adott. A többi résztvevőt sütivel a tálcájukon indította és ezek a személyek az egészségtelen ételekkel is folytatták az ebédet.

Dr. Wansink azt is javasolja, hogy járjunk utána annak, vajon kínál-e a cég konditermi szolgáltatást, csinál-e sétával egybekötött megbeszéléseket, illetve rendez-e sporteseményeket a kollégáknak.

ÉSSZEL VÁSÁROLJ

Óvakodj a kettes folyosótól

Gondoltál valaha is arra, hogy az élelmiszerbolt befolyásolni tud a vásárlásodban? Nos, igen, a statisztikák szerint 6 perccel kevesebbet töltesz az egészséges ételek között, mint például a zöldség osztályon. Dr. Wansink egyik tanulmánya a sok közül a Washingtonra fókuszált, ahol nagyító alá vette az élelmiszerboltokat. Úgy találta, hogy az emberek átmennek a zöldséges folyosón és már folytatják is az útjukat a „kettes folyosón”. De ahogy a kettes folyosóval végeztek, elkezdenek átugrálni folyosókat és csak azokat a pultokat keresik, ahol a szükséges termékek vannak. Az eredmény magáért beszélt: „a kettes folyosón többnyire az érzelmeink irányítanak”. Ez azért van, mert a „kettes folyosó” többnyire csábító„műkajákat” kínálgat nekünk. „Ami előbb kerül a látómezőnkbe, az előbb is kerül a kosarunkba”.  A leckét megtanultuk, ne bolyongjuk céltalanul a sorok között, vegyük az időt és fáradtságot, hogy betervezzük az egészségesebb ételek folyosóit is.

Sose vásárolj éhesen

Szögezzük le, hogy általában azt az ételt vesszük meg, ami szemvonalban van. Ha az egészséges lehetőségek lejjebb vannak, megér egy kis guggolást lefele – gondoljunk erre egy kis edzési lehetőségként. Illetve miközben a roskadozó polcokat tanulmányozod, tedd azt teli hassal. Ha üres gyomorral vásárolsz, biztos, hogy nasizás lesz belőle. Az ilyen felesleges köztes étkezések ellen ott a rágógumi. Dr. Wansink másik tanulmánya alatt adott egy rágógumit azoknak a bevásárlóknak, akik éhesek voltak. Az eredmény: 7%-al kevesebb műkaját vásároltak, mint azok, akik nem kaptak rágót.