Fókuszban a rostok

Kellő mennyiségű fogyasztásuk segít megszabadulni a felesleges kilóktól, ráadásul egészségesebbnek is érzed tőlük magad!

Mint azt sokan tudjátok, a sikeres és tartós fogyáshoz egy sokszor rögösnek tűnő, de valójában egyszerű út vezet: egy út, ami kiegyensúlyozott és tudatos táplálkozással, és izzasztóan kemény edzéssel van kikövezve. Az úton szerencsére bőven találkozhatunk olyan tápanyagokkal, és összetevőkkel, amik segítenek eljutni a célunkig. Ilyen például a rost, egy nem megemészthető összetett szénhidrát, ami sokáig jóllakottságérzetet biztosít, és számos egyéb pozitív élettani hatással is rendelkezik.

A rostokat alapvetően két csoportra osztjuk, léteznek vízben oldódó rostok, és olyanok is, amik nem képesek feloldódni a szervezetünkben. A vízben oldódó típus gél állagúvá alakul át a gyomrunkban, és lelassítja azt a folyamatot, amely során az étel eljut a gyomorból a vékonybélbe. Ebbe a típusba tartozik például a zabpehely, a magvak, a banán, a lencse és a gyümölcsök általában. Biztos észrevetted már, hogy amikor zabpelyhet vízbe vagy tejbe áztatsz kissé ragacsos lesz az állaga, nos ez pont az oldódó rosttartalmának köszönhető.
Ami a nem oldódó rostokat illeti, ők épp fordítottan viselkednek, egyenesen keresztülhaladnak a bélcsatornán, elősegítve ezzel az általános bélműködést. A teljes kiőrlésű gabonából, vagy búzából készült ételek, a hüvelyesek, a zöldségek sorolhatók ebbe a kategóriába.

Pozitív tulajdonságok tárháza

A rostok előnye azonban nem merül ki pusztán annyiban, hogy elősegítik a fogyást. Kutatások is bebizonyították, hogy a megemelt napi rostbevitel (főleg az oldódó rostok fogyasztása) segít megelőzni a szívelégtelenségek kialakulását, valamint csökkenti a koleszterinszintet. Ez utóbbit úgy éri el, hogy hatással van a zsír felszívódásának mértékére, egészen pontosan csökkenti a vérben lévő zsírsejtek számát. Érdekes szerepe van az izomépítésben is, mivel redukálja a vérben fellelhető glükózt, és ezáltal izmainkba kevesebb felesleges cukor jut. Ennek tudatában viszont azt tanácsoljuk, hogy edzés után közvetlenül kerüld a rostban gazdag élelmiszerek fogyasztását, ugyanis ez az egyetlen olyan időszak, amikor szükségünk van egy kis inzulinszint emelkedésre, mivel ez elősegíti az izomépítést.

Akkor is érdemes rostban gazdag étrendet folytatni, ha egyébként egy fehérje központú diétát követsz. A sok fehérje ugyanis alapból elgázosítja a szervezetet, a rostok azonban segíthetnek megelőzni ezt a nem kívánt folyamatot. Ez a folyamat azért következik be, mert a fehérjének elég sok idő kell a lebomláshoz, közben pedig hőt termel. Amikor pedig lebomlik, akkor nagy mennyiségű nitrogént hagy maga után, ami egy dolgot jelent: a szervezet elgázosodását. A szálkásításkor betartott alacsony szénhidráttartalmú étrend sok fehérjével felturbózva szintén ugyanígy végződik: könnyen székrekedést okozhat.

Most már, hogy ismered a rost előnyeit, már csak az a kérdés, hogy mennyit érdemes belőle fogyasztani egy nap. Nos az általános "szabály" szerint 50 év alatti férfiaknak napi 30-38 gramm az ideális, míg 50 alatti nőknek napi 25 gramm az ajánlott mennyiség. Egy másik elfogadott útmutató szerint 1000 kalóriánként 14 gramm rostot érdemes bevinnünk a szervezetünkbe. Az elfogyasztott  mennyiséget úgy a legegyszerűbb növelni, ha odafigyelünk rá, hogy minden egyes étkezésünk rostban gazdag legyen.