5 tuti tipp az ünnepi pluszkilók leadására

Ne ess kétségbe, mindenre van megoldás!

 

NE TÉRJ LE AZ UTADRÓL!

A mézeskalács-, zserbó- és bejglihegyek bizony mindenkinek feladják a leckét az ünnepi dőzsölés alatt. Ha fel is szedtél néhány kilót, ne keseredj el, mert az öröm és pihenés kitüntetett időszaka volt ez, amely éppen arra való, hogy feloldódj, lelazulj, és megtörd a hétköznapok rutinját. Az érem másik oldala azonban sajnos az, hogy a karácsonykor ránk ragadt plusz kilók nem olvadnak le maguktól, ha eljön a tavasz… Ebben szeretnénk most segíteni, hogy a meghitt percek elmúltával se érezd magad egyedül, és újult erővel vághass neki az újév kihívásainak!

pie-slice-on-table1_0.gif

KERÜLD EL AZ INZULINCSAPDÁT!

Tudományosan bizonyították, hogy a túlzott cukorbevitel súlyos függőséget okozhat, azaz könnyen csillapíthatatlan vágyakozások végeláthatatlan örvényébe kerülhetsz. A katasztrófát alapvetően a magas cukortartalmú ételek által élesített inzulinbomba robbanása okozza. Az inzulin felel ugyanis a glükóz homeosztázisáért és a vércukorszint szabályozott ingadozásáért, valamint ez a hormon végzi a zsírtartalékok tartós felhalmozását. Magas vércukoremelő-képességű (azaz magas glikémiás indexű) ételek fogyasztásakor (pl. szénhidrátok) hirtelen növekedés, majd 1-2 óra elteltével drasztikus csökkenés áll be az inzulinszintben. Ennek következtében összeomlik a szervezet cukorháztartása, ami ingerültséget, fáradtságot és menthetetlen „kajakómát” eredményez, nem beszélve arról, hogy ha beüt a cukor-krach, további édességek után kell néznünk, hogy ellensúlyozzuk a leesett vércukorszintet, és így tovább, a folyamat megállíthatatlan hólabdaként sodor majd magával. Nos, ezért veszedelmes csapda az ünnepek alkalmával túl sok szénhidrátot és édességet fogyasztanunk.

TIPP: Az utolsó ünnepi étkezést követően fogadd meg, hogy a következő 4-10 napban mindenféle desszertet kerülni fogsz! Nem lesz könnyű, de hidd el, ennyi idő szükséges az egyensúly visszaállításához. Ahogy egyre kevésbé sóvárogsz majd a finom falatok után, azt fogod tapasztalni, hogy a tested a természetükből fakadóan édes eleségeket részesíti majd előnyben, mint amilyenek a gyümölcsök.

URALKODJ A GYOMRODON!

Tudtad, hogy a gyomrunk rendkívül rugalmas, elasztikus képződmény? Ez azt jelenti, hogy az elfogyasztott ételmennyiség függvényében nagy mértékben képes összeszűkülni és kitágulni. Idővel még a műtéti beavatkozással mesterségesen kisebbített gyomor is alkalmazkodik a nagyobb adagokhoz. Elég ijesztően hangzik, nemde? Nem is annyira sovány vigasz, hogy az ellentétje legalább ennyire igaz: ha kevesebbet eszel, a gyomrod összeszűkül, kisebb mennyiséggel is eltelik, azaz kevesebb kalóriával is beéred.

TIPP: Próbálj kisebb adagokat a tányérodra szedni, és az étteremben is nyugodtan csomagoltasd el a maradékot! Ezzel nemcsak a másnapi ebéded marad meg, de a továbbiakra nézvést is kellőképpen megzabolázhatod a bendődet.

bodybuilder-protein-shake.jpg

TÖBB FEHÉRJÉT!

És akkor egy kellemes megoldás! Tudományos kutatások bizonyítják, hogy a fehérje hosszan nyújt teltségérzetet, mivel viszonylag nehezen emészthető, és ezért kevésbé fogod érezni az inzulinbomba hatását. Ezért van az is, hogy azok, akik szénhidrát helyett fehérjében dús reggelit vagy ebédet szoktak fogyasztani, általában kevésbé érzik magukat éhesnek a következő étkezés idejének eljöttével. A fehérje „nehéz” mivoltának köszönhetően ráadásul emésztése során is több kalóriát éget el a szervezet, mint a szénhidrátok esetében.

TIPP: Folyamodj alacsony zsírtartalmú fehérjeforrásokhoz, mint amilyen a csirke, a lazac, a görög joghurt, vagy éppen a sovány pulykamell. Minden egyes étkezésed legyen fehérjedús, hogy fenntarthasd a teltségérzeted! Ha megbízható, minőségi táplálékkiegészítőket keresel, itt megtalálod őket!

Cocktail.jpg

CSÍNJÁN A KOKTÉLOKKAL!

Az édes alkoholos italok formájában bevitt alattomos folyékony kalóriák szintén nagy veszélyeket rejtenek, mivel az agyunk másként érzékeli őket, mint szilárd formában bevitt társaikat. Az édes löttyöket egyébként is kevésbé észleljük hizlalónak, ráadásul az alkohol hatására a kontrollt is könnyen elveszíthetjük. Mondj búcsút a likőröknek és koktéloknak, és üdvözöld az ártalmatlanabb alternatívákat. Gyakran hajlamosak vagyunk az éhség szomjúság érzetét összekeverni, úgyhogy  a legbiztonságosabb, ha legközelebb rákívánnál valamire, mindenekelőtt guríts le 1-2 pohár vizet, és várj 20 percet, hogy megbizonyosodj, valóban éhes vagy-e. 

TIPP: Ha szomjas vagy, próbálj alacsony kalóriatartalmú italokat választani, mint amilyen a tea, ásványvíz vagy vízzel hígított gyümölcslé. Ezek nem csak az anyagcserédet pörgetik fel, de egy időre az éhséget is csillapítják, és egészséges antioxidánsaiktól frissnek, energikusnak érzed majd magad.

eddzhajjal.jpg

EDDZ TÖBBET!

Mindezek mellett ne felejtsd a másik fontos tényezőt, a mozgást sem! A tanács egyszerű: eddz többet és intenzívebben!

TIPP: Térj vissza a megszokott edzéstervedhez, vagy újévi fogadalomként válts bérletet egy közeli terembe, esetleg kezdj valami újba! Jó tudni, hogy ilyenkor rengeteg akció vár rád: aknázd ki ezeket a lehetőségeket! Az előre váltott többalkalmas bérletek előnye, hogy a befektetett pénzed ösztönzőleg hat a buzgóságodra! Ha már gyakorlott terembejáró vagy, próbáld ki, hogy a pihenőnapokra valami könnyebb súlyos vagy kardióedzést iktatsz be. 

Továbbra is olvass minket, és kövess a Facebookon is:

https://www.facebook.com/muscleandfitnesshungary/