Sportolj a stressz ellen!

Túl ideges vagy, hogy elmenj edzeni? Zsákutca…

Az elmúlt években, de inkább évtizedekben napi témává vált a stressz kérdése. Nem véletlenül, hiszen a legtöbbünkön nagy a nyomás, teljesíteni, termelni kell, nincs megállás. Nem nagyon tudunk kilábalni az ördögi körforgásból annak ellenére, hogy pontosan tudjuk, mekkora veszélyt hordoz magában nap, mint nap. Többek között ez felelős a hazai halálozási statisztikákat vezető magas vérnyomásos, illetve ebből is eredően a szív-, és érrendszeri problémák jelentős hányadáért.

Akkor mi a megoldás?

Sportolj!

Persze, estére már szétmegy a fejed, totál ideges vagy, nincs kedved edzeni menni.

Kár, mert sportolás közben felpezsdül a véráramlás, felfrissül az agyad, megindul az anyagcsere, tehát a tested kiszabadul végre az egész napos bezártságából, hogy egy óra alatt éveket fiatalodhasson! Az agyad is olyan lendületet kap ilyenkor, hogy a legtöbbször a fejfájás elröppen, és mondjuk futás közben rád törhet az az ötlet, ami akár az életedet is megváltoztathatja. Addig, ameddig nem válik heti rutinná, persze nehéznek tűnhet, de hidd el, ahogy belejössz, nem a szenvedést fogod benne látni, hanem az örömet! Főleg, hogy ha rendszeresen sportolsz, folyamatosan jönnek majd a kisebb-nagyobb sikerek. A siker pedig örömöt okoz, motivál, hogy folytasd – az egésszel csak nyerhetsz, a fődíj pedig az egészséged és a boldogságod!

A másik hatalmas előnye, hogy a mozgás hatására a hormonjaink is felélednek, többek között egy endorfin nevű is, amit a legérthetőbben boldogsághormonnak is hívhatunk. Miatta érezzük jókedvűnek magunkat sportolást követően, és miatta vihogunk szinte ok nélkül egy jó szex után. Az endorfin felel azért, hogy jobb színben láthassuk a világot, és optimista gondolatokkal teli a legtöbb feladatban ne a problémát lássuk, hanem a kihívást, ami révén fejlődhetünk.

Érdemes hát törekednünk a stresszhormonjaink egyensúlyára, hiszen a mindennapok során is számtalan problémás helyzetet kell megoldanunk – ingerülten reagálva ezek többnyire csak még nagyobb feszültségbe torkollnak, higgadtabban kezelve viszont szinte mindenre találunk megoldást.

A sport minden szempontból jobb, mint a káros és bódító hatású nyugtatók. Vannak azonban olyan természetes megoldások, amiktől nem bamba zombiként tántorgunk a stressz elől bújkálva, hanem még a sportteljesítményünket is támogatja:

Magnézium: Az emberi szervezetben talán a legkisebb mennyiségben jelenlévő ásványi anyag, ami a stressz és fizikai terhelés hatására túl gyorsan ürül ki, főleg, hogy a test minimális mennyiséget képes elraktározni. Nélküle fáradékonyak, ingerlékenyek leszünk, az izmaink pedig képtelenek megfelelően működni és sokszor be is görcsölnek.

B6 vitamin: Számtalan anyagcsere-funkcióhoz járul hozzá, többek között a magnézium hasznosulásához és az idegrendszerünk helyes működéséhez is.

B5 vitamin: A másnéven pantoténsavként ismert vegyület fontos szerepet játszik a hormonok termelődésében, például hozzájárul a mellékvese által termelt kortizon szintjéhez. Fontos szerepe van a szorongásos, depressziós tünetek kialakulásának megelőzésében.

Ginseng kivonat: Nagyszerű testi-szellemi energizálóként ismert, jelen esetben viszont azért említésre méltó, mert a hormonjainkba is egyensúlyt képes vinni. Ha a stressz esetén egyben az antidepresszáns hatású hormon is képes megfelelő mennyiségben termelődni, akkor könnyedebben tudjuk kezelni ezeket a szituációkat.

Maca gyökér kivonat: Alapvetően a nemi képességekre gyakorolt serkentő hatása miatt alkalmazzák, de sportolóként és a stressz kezelésére is alkalmas, hiszen a nyugalmunkért felelős hormonok termelődését is támogatja.

Aranygyökér kivonat: A sportolóknak szánt teljesítményfokozókban is használják, de nem csak a fizikai, hanem a szellemi teljesítményt is képes fokozni. Tulajdonképpen az agy funkcióinak javításával már önmagában segít megoldást találni az egyébként feszültségbe torkolló helyzetekre, de abban is pozitív hatású, hogy az agy optimális működéséhez kötődő hormonális egyensúlyt is kedvezően befolyásolja.

Theanine: egy olyan aminosav, amely a pihenésünket támogatja azzal a – néha nem egyszerű – módszerrel, hogy mélyebbé teszi az alvásunkat. Tehát az éjszakai forgolódás helyett reggel ténylegesen kipihenten ébredünk. Ne feledjük, ez a legfontosabb regenerációs fázisunk!

Ha napközben egy kicsit kisegítjük magunkat ezekkel, akkor lényegesen kisebb az esélye, hogy este kifogásokat keresünk az egészségünket megóvó mozgás ellen. Vannak már erre roppant kényelmes, biztonságos és hatékony táplálékkiegészítő készítmények, amik kipróbált hatóanyagokat tartalmaznak a lehető legjobb arányban.

Ne feledd! A mozgás felszabadít!