Kell-e nekünk a szója?

Szójával vagy szója nélkül? Lerántjuk a leplet a szójafehérjét körüllengő mítoszról!

A táplálkozáskutatók (és a testépítők) körében már régóta vita tárgya a szójafehérje hatékonysága az izomépítésben. A szója ellen érvelők állítása szerint, mivel a növényi fehérje sok fitoösztrogént tartalmaz – ami egy, az ösztrogénhez hasonló szerkezetű növényi anyag- így hozzájárul a tesztoszteronszint csökkenéséhez, és felturbózza az ösztrogéntermelést.

Ezzel szemben számos tudományos kísérlet bebizonyította, hogy a szójának semmilyen hatása nincs a tesztoszteron és az ösztrogén szintre, az ezt bizonyító legutóbbi tanulmányról is kiderült, hogy nincs valóságalapja.

A szója pozitív élettani hatásai

Mivel a szójafehérje, kiváltképp a szójafehérje izolátum gyors felszívódású aminosavakban gazdag, edzés előtt nyugodtan keverj szójafehérjét a turmixodba!

Egy Virginia államban elvégzett kutatás szerint az edzés előtti szójafehérje fogyasztása nem csupán magas aminosav tartalma miatt ajánlott, hanem azért is, mert közvetlenül hozzájárul a szervezet nátriumtermeléséhez.

A Journal of Nutrition magazin egyik 2008-ban megjelent számában megjelent tanulmány kimondja, hogy a szójában megtalálható genistein (az egyik legmeghatározóbb növényi vegyület) hozzájárul a nitrogén-monoxid szintézishez, egy olyan enzimhez amely elősegíti az aminosavak nátriummá alakulását. Mindez azt eredményezi, hogy mivel a  szója aminosavakban és genisteinben egyaránt gazdag, edzés előtti fogyasztása mind a nátriumszintedre, mind az izmokba áramló vér mennyiségére jó hatással lesz.

A legjobb recept ha összekeversz 10 gramm szójafehérje izolátumot és 10 gramm tejsavófehérje izolátumot 30 perccel edzés előtt. A tejsavó úgynevezett pepitidekkel (kis fehérjékkel) látja el a szervezetet, amik maximalizálják a vér izmokba történő áramlását. Ez több tápanyagot, több oxigént és anabolikus hormont tesz elérhetővé az éppen dolgozó izmok számára, így még energikusabb, erőteljesebb leszel edzés közben, valamint könnyebben regenerálódsz és izmaid is jobban fejlődnek majd.

Edzés előtti fehérjelöket

Próbáld ki a következő fehérje mixet 30 perccel edzés előtt, ha igazán energikus és eredményes akarsz lenni a teremben!

Fehérje Mennyiség
Szójafehérje izolátum 10 gramm
Tejsavófehérje izolátum 10 gramm