FOGYASSZ TÖBB ÁLLATI BELSŐSÉGET – megmutatjuk hogyan kezd el

Dr. Gabrielle Lyon tippjei, hogy hogyan kezdj neki ezen hanyagolt ételcsoport fogyasztásához.

Jó eséllyel elég sok állati fehérjét fogyasztottál már a fitneszutazásod során csirkemell, darált marha és egyéb husik formájában. De mi van azokkal, amik még egy állaton belül találhatóak? Bár elég gusztustalanul hangozhat, mégis érdemes egy percig elgondolkodni ezen.

Az állati szervek, mint a csirkemáj vagy marhaszív olyan tápanyagban gazdag belsőségek, melyeket számos éve fogyasztanak.

„A máj tulajdonképpen egy tápanyag-jackpot.” – mondja Gabrielle Lyon, D. O., funkcionális fiziológus, aki az izomközpontú orvoslásra specializálódott. „Rengeteg vas, A-vitamin és biológiailag elérhető cink van benne. Ez azért fontos, mert nem csak az a lényeg, mit eszel meg, hanem az, hogy ezekből mit és mennyit tud a szervezeted hasznosítani”.

A biológiailag elérhető annyit tesz, hogy mennyi makro- és mikrotápanyagot tud a szervezetünk felszívni. Ez a legfőbb gond a növényi fehérjékkel: mindössze a 60-80%-ukat tudjuk hasznosítani, függően attól, hogy milyen típusút fogyasztunk, szemben az állati fehérjékkel, ahol ez a szám 90%.

Egy szóval: sokkal több fehérjét tudsz kinyerni az állati belsőségekből. 100 gramm marhamájban a következők találhatóak:
- Fehérje: 27 g
- B12-vitamin: a napi beviteli érték 1,386%-a
- Réz: a napi beviteli érték 730%-a
- A-vitamin: a napi beviteli érték 522%-a
- Riboflavin: a napi beviteli érték 201%-a
- Niacin: a napi beviteli érték 87%-a
- B6-vitamin: a napi beviteli érték 51%-a

Mindez 175 kalóriában.

A marhaszív szintén remek mikrotápanyag-forrás, főleg Q10 koenzimben gazdag. „A Q10 koenzim csökkenti a vérnyomást és hozzájárul az erek egészségéhez” – mondja Lyon. Mikrotápanyagokban gazdag például a vese, gazdag szelénben és B12-vitaminban – Lyon rámutat arra, hogy mindkét anyag elengedhetetlen a sejtjeink egészségének megóvásához.
Egy üzenet továbbá azoknak a vegánoknak, akik megátkoznának, mert állati szerveket fogyasztasz: egy 2019-es német tanulmány szerint, ha az emberek egy héten egyszer-kétszer állati belsőségeket fogyasztanának, csökkentené az évente leölt állatok számát. A kutatás vezetői egyenesen azt állítják, hogyha egyre többen fogyasztanának belső szerveket, óriási lépés lenne a fenntartható étkezés felé 2050-re. Tulajdonképpen ez még egy indok arra, hogy  miért fogyassz nyugodt szívvel szívet. (Borzasztó volt, tudjuk.)

„Kezdésnek azt ajánlom, főzz meg egy marhaszíves darált marhában, vagy csirkemájat darált csirkében”. Így élvezheted a belső értékeket a már megszokott ízekkel. Az Instagramján (@drgabriellelyon) Lyon a véres hurkát is ajánlja, ha nagyon bevadulnál.

Írta: Anthony O’Reilly