AZ ERŐS (EMBER) NYOMÁS

Nem csak erősember versenyeken tudod kipróbálni ezt a nagyszerű emelést – csak legyél kreatív.

Az erősember versenyek komoly erő- és bátorságpróbák, ahol a sportolók hordókat emelnek, kamionokat húznak el, és kővel vagy mással megtöltött eszközöket nyomnak a fejük fölé – példa erre a vikingnyomás. A hagyományos fej fölé nyomással ellentétben a vikingnyomás egy gépi és szabadsúlyos gyakorlat egyvelege, mondja Matt Mills profi erősember, és a windsori Lightning Fitness tulajdonosa. Szerinte könnyebbé és biztonságosabbá teszi a gyakorlatot a legtöbb embernek az, hogy a súly nem eshet előre vagy hátra, de az oldalirányú mozgások stabilizálása még így is elegendő kihívást jelenthet a törzsizmoknak. Mivel a rúd vége rögzített, egy íven tud csak mozogni. Ha a rudat valaki egyenesen felfelé nyomja előre dőlés nélkül, a fogáspont a test elé kerül, és csökkenti a megemelhető súlyt. „Ezért van az, hogy fontos a végponton a fejet a karok között előre nyomni.” - mondja Mills. „Akkor vagy a legerősebb, ha az ízületek egymás alatt helyezkednek el. A kar fej fölé nyújtásakor a rúd, a csukló, a könyök és a vállak egy vonalon kell legyenek.” Nem erősember versenyzőknek is szereti felírni Mills a gyakorlatot a neutrális fogás miatt. Ez kisebb terhelés az összekötő szöveteknek, így a vállakról is leveszi a nyomás egy részét. Mills azt mondja, hogy sok rotátorköpeny-problémával küzdő ember nem tud fájdalom nélkül fej fölé nyomni, viszont képes egy viking nyomást vagy svájci rudas fekvenyomást bármilyen fájdalom nélkül megcsinálni. „A széles hátizmok jobban feszülnek neutrális fogással, ez segít védeni a vállakat.” - teszi hozzá.

NINCS HOZZÁ GÉP? NEM PROBLÉMA
Ha nem tudsz gépet használni, a megoldás egyszerű. Tégy két súlyzórudat az erősítő állvány biztonsági rúdjaira. A rúd szabad vége egy kicsit lejjebb kell, hogy legyen, mint a statikus oldal – csak egy kis dőlése legyen a rúdnak. Mills 5 kg-os tárcsákat is tesz a statikus oldalra a biztonsági rúdon belülre, hogy a rudak a helyükön maradjanak. Nincs más hátra, ragadd meg a két rudat, és nyomd a fejed fölé. Nehezítésképp rakj súlyt a nyomás oldalára. Az olyan gyártók, mint a Titan Fitness árulnak vikingnyomás kiegészítőket 15000 forint körül, amik a súlyzórudak végére illenek, és két fogást adnak, így csak egy rúdra lesz szükséged a fenti megoldáshoz. Mills viszont felhívja arra a figyelmet, hogy két külön rúd lehetőséget ad az egykaros munkára.

RÉGI RÚD
Ez a megoldás meghajlíthatja a rudat vagy leszedheti a fogás recézettségét, ha nem vigyázol. 
Mills óvatosságra int. Érdemes inkább régi, rudakat használni.